تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

 

 

السّلام علَیک یا میثاق الله الذی اخذه و وَکَّدَه

 

 

زان یار دلنوازم،شکریست با شکایت

گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت

رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس

گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا

سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت...

ایام محرم رو خدمت امام زمانم و شما تسلیت می گم.

 

 

از کجا می تونیم تشخیص بدیم عملی که انجام می دیم صحیح،صالح و مخلصانه است؟

 

باید عمل ما طبق دستور ولی باشه.اگه انسان کاری رو که انجام میده به اذن ولی باشه؛ اون عمل روح داره.باید عمل به اذن ولی باشه و تقدیم بشه به خداوند.در این صورت کوچکترین باطلی در اون راه نداره.

اگه ولی بگه 3 بار الله اکبر بگو.انسان خودش 100 بار الله اکبر بگه ،با 3 باری که ولی می گه خیلی فرق می کنه.اونی که به اذن ولیه روح داره.برخی اذکار رو حتی اگه 1000 بار هم بگی به اندازه ی 10 باری که به اذن پیره نیست.اگه به اذن پیر باشه اثر داره،روح داره.اذن پیر روی خود فرد هم اثر داره حتی اگه کار خاصی هم انجام نده.

هر کسی پیر انسان نیست.باید خود فرد به این باور درونی برسه که احساس نیاز و پذیرفتن پیر رو کنه. اون موقع است که پیر خودش به سراغ فرد می یاد و به یه نحوی در مسیر زندگی ات قرار می گیره.

اگه یه فرمولی رو پیدا کنیم،اون فرمول علمی است.اما چیزی که پیر بگه فرای علم است.چون پیر روح قوی تری است که در سلسله ی ولی الله اعظم عجل الله تعالی فرجه شریف است.

زمانی که انسان طهارت باطنی نداره،کراهت داره بعضی کارها رو انجام بده.اما با وضو گرقتن کراهت اون کار گرفته می شه.

مثلا غذا پختن،غذا خوردن مکروهه در بعضی ایام خاص برای خانم ها.اما با وضو گرفتن کراهت از آن رفع می شه.

پس طهارت نداشتن اثری داره که وضو رفع اون اثر رو میکنه.

ولایت یعنی این...

شخصی با حضرت عیسی علیه السلام همراه بود.حضرت گفت بسم الله الرحمن الرحیم واز روی آب رد شد.اون شخص هم به تبعیت از ایشون گفت بسم الله الرحمن الرحیم و رد شد.روح ولایت موجب این اثر می شود.کلمات روح دارند.

الگوی ما معصومین علیهم السلام هستند.در تاریخ آمده جوانی می ره پیش خلیفه دوم (عمر).میگه داشتم راه می رفتم .یک صحنه ای بود (یک زن بود).داشتم نگاه می کردم، شخصی آمد یه سیلی به من زد.من از اون شخص شکایت دارم.عمر میگه می دونی کی بهت سیلی زد؟ ید الله (دست خدا) بهت سیلی زد.اون شخص علی علیه السلام بود.

اگه شخص می خواد شیعه ی علی باشه باید کارش بهترین نوع برای انجامش باشه.مثل ایشان.

مالک توی یه جنگی از امام علی می پرسه تو چند نفر رو کشتی؟می گن من 18 نفر رو کشتم.مالک می گه من هم 18 نفر رو کشتم.امام گفتند کشتن تو با من فرق می کنه. من هر کسی رو نکشتم .یکی لازم بوده دستش ضربه بخوره،یکی هدایت می شده کافی بوده که پاش ضربه بخوره...یعنی در این امر هم به بهترین نحو...

اگه می خوای شیعه ی علی باشی باید ببینی سر دو راهی که می رسی کدوم راه مورد رضایت خداست،اون رو انتخاب کنی.حضرت این گونه بودند. و در جایی که هر دو راه مورد رضایت خدا بود و به خدا می رسید، راهی رو که سخت تر بود انتخاب می کردند.چون به نفس باید سختی داد.

ولایت حد نداره.توی حد ولایت در پایین ترین حالت نمی شه یه مورچه رو بدون اذن ولی کشت.و در بالاترین حالت هم می شه ولی خدا رو به اذن خدا کشت(حضرت اسماعیل).با اذن خدا می شه مسجد خانه ی خدا رو خراب کرد.

اثر ولایت هم گفتیم این بود که کارمای بد اعمالی که غیر عمد انجام میشه رو از شخص دور می کنه.چه طوری؟؟خدا به طرف مقابل که ظلمی در حق او شده انقدر میده که جبران اون ظلم می شه و او رو راضی میکنه.

کسی که اطاعت محض از ولی داره جایگاهش کجاست؟عرش خدا.

دلیل آیه ی 69 سوره ی نساء است.کسی که از خدا و رسولش اطاعت کند.اینها با کسانی خداوند به آنها نعمت داده معیّت دارند.اینان رفیقان خوبی اند .این از فضل خداست.

این آیه موجب دلگرمی بسیار زیادی برای انسان است.که هر چند نتوانند به مقام ولایت برسند،می توانند به مقام معیت و رفاقت با آن والی ها برسند. همنشین ،جلیس و محشور با ایشان باشند.

اما سرّ مطلب در من یطع الله و رسول هست.فرد از خود اراده ای ندارد.هر طور او بگوید.اطاعت محض است.

یا در سوره ی حمد:إهدنا الصراط المستقیم.صراط الذین أنعمت علیهم.حضرت علی علیه السلام می فرمایند:أنا صراط المستقیم.

روایت دیگری از نبی مکرم اسلام هست که می فرمایند:یا علی أنت و شیعتُک علی منابر من نور.مبیضهٌ وجوههم حولی فی الجنه و هم جیرانی. یا علی تو و شیعیانت(کسانی که پیرو و مطیع محض تو اند)در قیامت بر منبرهایی از نور هستید.در حالی که دارای چهره های نورانی هستید و در همسایگی و جوار من در مراتب بالای بهشت (عرش) قرار دارید.

اما آیا اگر فقط در عمل اطاعت کنیم کافی است یا اینکه فکر و ذهنمان هم باید مطیع باشه؟

باید توی کلام و ذهنمون هم یقین داشته باشیم.ولی مطلبی رو می خواد و ما در درون قبول نداریم اما سمعاً و طاعتاً هستیم.

اگه باور ما ولی است دیگه اصلا نباید چون و چرا بیاریم.بین عاشق و ومعشوق اصلا چون و چرایی نباید بوجود بیاد.خواست معشوق دیگه خواست عاشق میشه.

مقایسه مقداد و سلمان رو به یاد بیارید.سلمان فقط گفت :یا علی چرا سکوت؟(فقط چرا؟)اما همین چرا هم نباید باشه.اینها منیت هاست.در مراتب پایین تر باید پا روی نفسمون بذاریم و با نفس خود مبارزه کنیم .اما در مراتب بالا اصلا نباید در فکر هم خطور کنه.عقل ما در برابر عقل ولی اصلا حرفی برای گفتن نداره.

باید جوری بود که اصلا ضابطه خود اوست.وقتی می دونم او عقل کُل هست و بهترین شیوه رو انتخاب کرده.پس دیگه نباید چون و چرا آورد.وقتی دلیلش کشف شد تازه می فهمیم یکی از اون دلایل بوده که من نمی دونستم.حتی کنجکاوی هم معنا نداره.کنجکاوی برای جایی است که جهل داریم و یقین نداریم.

مشکل انسان ها افکارشان است.ریشه از آنجاست.چون در افکارمان خطا داریم در نتیجه در عمل خطا داریم.بحث علم الیقین و عین الیقین هم همینه .علم الیقین مرحله ی ذهنه .در این مرحله به یقین می رسیم و در عین الیقین ناخود آگاه در عمل ظهور میکنه.

تو ذهن و افکار زبیر اشکال وجود داشته که بعدا یه جایی بروز میکنه.

در عرفان نظری و عملی هم همین رو می گیم.اون شخص که عارف نظری است در واقع عارف نیست لباس عرفان پوشیده.اگه عمل نمی کنه تو افکارش اشکال وجود داره.پس عرفان نظری هم نداره.شبه عرفانه.

اگه می بینیم منیت تو ذهنمان هست حتما و حتما یه جایی بروز می کنه.باید خلل ها رو پر کنیم.

اوج اطاعت ، اوج بندگی زمانی نشان داده می شه که ولی دو نفر رو به دو جای متفاوت بفرسته.مثلا بگه فلانی شما بشو سفیر فلان جا.فلانی شما هم برو توی فلان جنگ.

اگه اونی که برای سفیر شدن انتخاب شده زمانی که سفیر هست بگه اگه من رو به جنگ هم بفرستند ،اونجا هم همین لذت رو می برم.می شه بالاترین مقام.یعنی براش فرقی نمی کنه کجا باشه مهم اینه که ولی گفته.

اطاعت از ولی رو قرآن زیبا مطرح می کنه.آیات 64 تا 67 سوره ی نساء:"وما أرسلنا رسولاً..."

ما هیچ پیامبری را نمی فرستیم مگر اینکه حتما او را اطاعت کنند به اذن خدا.اگر آنها ستم کنند در حق خودشان(یعنی اطاعت محض نکنند) باید از خداوند طلب مغفرت کنند.واز پیامبر هم بخواهند که برایشان طلب استغفار کند.و خداوند را رحیم و توبه پذیر می یابند.قسم به خدا که اینها مومن حقیقی نمی شوند مگر اینکه زمانی که مشاجره ای بین دو نفرشان صورت گرفت،از تو بخواهند بین شان حکم کنی.پس کوچکترین نگرانی از حکم تو در دلشان نداشته باشند.(نمی گه در عمل ،می گه در دلش هم کوچکترین شک و شبهه ای نداشته باشه) و به نحو حقیقی تسلیم محض باشند.و اگر ما بر آنها حکمی کنیم خودتان را بکشید یا از سرزمین هایتان خارج شوید،خیلی کم اند آنها که مطیع محض باشند.(عقلشان چون و چرا می آورد)اما کسانی که اینگونه اند(عمل می کنند بر آنچه امر شده)برای آنها بهتر است و اساسی تر است در امر دین و آخرتشان.کسانی که اینگونه اند به آنها اجر عظیمی داده می شود و آنها به صراط مستقیم هدایت می شوند.

بحث رو جلسه ی بعد دنبال می کنیم انشاءالله...

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یاحق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 19 آذر 1390 ] [ 07:08 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :