تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





بسمه تعالی

السلام علیک یا ابا صالح المهدی

عمل خالصانه راز مهمی است.اینکه کاری را که خودمان دوست نداریم فقط به خاطر خدا انجام دهیم و کاری را که دوست داریم به خاطر خدا انجام ندهیم.

 

اینکه هر چیزی را از خودش بخواهیم حتی حرام هم می خواهیم از خودش بخواهیم.مثل اون شخص که در مشهد زندگی میکرد.مشروب خور بود تا جایی که حتی فرش زیر پایش را هم برای تهیه شراب می فروشه.همیشه طوری می رفت که نگاهش به حرم امام رضا(ع) نیفته.یک روز که نه شرابی داشت و نه پولی برا تهیه آن،چشمش به حرم امام رضا(ع) می افتد.با خودش میگه هرکی هر چی از امام رضا(ع) خواسته بهش داده یا امام رضا(ع) من شرابمو از تو می خوام. همان لحظه کسی به شونه اش میزنه و اون رو به مجلس شراب دعوت میکنه.

مقایسه عرفان عرشی با عرفان بدلی

در عرفان بدلی هدف رسیدن به خدا نیست بلکه بدست آوردن یکسری توانایی ها و کرامت های خاص است.وفرد برای رسیدن به آن شروع به گوشه نشینی و انزوا میکند و از این گوشه نشینی لذت میبرد.از محیط های مادی و اجتماعی خود را دور می کند و برایش فرقی نمی کند یزید حکومت میکند یا امام(ع).و به آن توانایی ها هم می رسد.به راحتی می توان به هیپنوتیزم،حرکت روی آب و تلپاتی ها دست یافت.مرتاض ها با ریاضت هاشان این کار را می کنند.این دسته از افراد فقط روی یک بعد(بعد فردی وجسمی)کار می کنند و در همان یک بعد هم قوی می شوند و چون به این قدرت ها می رسند و همه تلاششان را در جهت رسیدن به این قدرت ها قرار می دهند؛ناخودآگاه از قدرت های دیگر باز می مانند.

در عرفان ناب هدف فقط و فقط رسیدن به خداست نه رسیدن به کرامات و توانایی ها.سالک بر خلاف میلش باید وارد کارهای دنیایی شود.به سالک این مسیر قدرت هایی عرضه می شود اما او آموخته که به این قدرت ها بسنده نکند.این توانایی ها او را شیفته و جاذبه های مسیر او را متوقف نمی کند.

هرچه در این راه نشانت دهند                                  گر نستانی به از آنت دهند

وظیفه هرسالک این است که نورخدا را در عالم ماده ظاهر کند.از طریق اطاعت.باید سعی کنیم که خداوند در تمام لایه های وجودی مان تجلی کند.

هشت لایه ی وجودی انسان:فؤاد- عقل- روح- نفس- طبع- مثال- ماده جسم

در حدیث داریم:"قلب المؤمن عرش المؤمن".نور الهی در فؤاد(قلب) ماست. و این نور را باید در هفت لایه بعدی عبور دهیم.زمانی که این نور در تمام ابعاد و جودی مان جاری و ساری شود به جسم ما می رسد و آن وقت است که خدا در بنده تجلی می کند.وجود الهی می شود.رنگ و بوی الهی میگیرد.چشمش می شود عین الله،گوشش میشود اذن الله،دستش می شود یدالله و...

آیینه ی تمام نمای خدا می شود.فرقی نمی کند پادشاه باشی یا گدا هرکسی می تواند به عرش برسد.فرقی نمیکند کاسه ی آب باشی یا برکه ی آب ؛اگر شفاف باشی آسمان می تواند در تو تجلی کند.

در بعد اجتماعی هم عارف در صحنه است.در انزوا نیست.سعی میکند نور الهی را در عالم نشان دهد.وقتی این اتفاق بیفتد زمینه ی ظهور حضرت می شود.حداقل اگر 313 نفر باشند حضرت ظهور میکنند.

در قرآن کریم آیه ی:"وَأشَرقَتِ الأرضُ بِنُورِ رَبِّها"  اشاره به همین مطلب دارد.زمین به نور پروردگارش روشن می شود.

از غیب القلوب نور به عالم ماده آمده و زمانی که در جسم(عالم ماده) ظهور می کند.آن زمان می شود بهشت.

تفاوت دیگر عرفان عرشی و عرفان بدلی این است که در عرفان بدلی دعوت به سوی خود است،به سوی "من".(مثلاً من بهترین برگزیده خدا هستم،یا مجتهدی که می گوید من اعلم هستم).بالاترین شخصیت،با بالاترین کرامت اگر دعوت به خود،دعوت به غیر خدا کرد شیطان است. وجودش شیطانی است.

در عرفان عرشی تنها و تنها دعوت به خداست.باید دست از خود برداری.تنها یک قدم با خدا فاصله است،پا روی منیّت خود بگذار.رمز و راز رسیدن به خدا کنار گداشتن منیّت است.

محال است کسی در خانه اطاعت از همسر نداشته باشد،امام زمان بیایند از حضرت اطاعت محض کنند.مثل مانور زلزله ؛اگر قبلا مانور نداده باشی وقتی زلزله بیاید آماده نیستی.

حضرت موسی بودن برای ظهور کفایت نمی کند.در هر اصلی از جمله اصول دین باید تحقیق کرد.بعد که انتخاب کردیم بی چون و چرا تسلیم،اطاعت محض.

حدیث قدسی داریم که مفهومش چنین است:اگر کاری را انجام می دادی در حالی که حکمتش را نمی دانستی،بعد از این که حکمتش را فهمیدی آن کار را بهتر انجام دادی؛خدا می گوید که به من خدا شرک ورزیدی.(تعجب نکنید یه کم سنگینه،احتیاج به یه کم تفکر داره،وقتی بهتر انجامش دادی پس معلومه که قبلا شک داشتی به خدا).شرک درجات متفاوتی دارد.مثل اینکه یک چیزی برای افراد عادی مستحب است اما همان چیز برای افراد بزرگتر حرام است.اینجا منظور یک حجاب ومانع است.مثل اینکه دونفر عاشق هم هستند و هر کوچکترین چیزی در این میان مانع ایجاد می کند.مثل حضرت مریم علیه السلام.تا قبل از اینکه باردار شوند غذاهای بهشتی زیادی به ایشان می رسید.اما زمانی که باردار شدند خداوند فرمود یک درخت نخل هست تکانش بده.در واقع می خواهد بگوید بخاطر عشقی که به اون بچه داری باید کمی سختی بکشی.بین عاشق و معشوق همه چیز باید ذوب شود،همه چی!

تفاوت بعدی عرفان عرشی و بدلی در تشویق به گنا و نفرت از گناه است.در بعضی از عرفان های بدلی این را داریم که برای اینکه مسیر تعالی را طی کنی و به خداوند نزدیک شوی باید گناه انجام بدهی و بعد توبه کنی.داستانی است که می گوید:شیطان می خواست فرد عابدی را به گناه بیندازد واز هر طریقی وارد می شد موفق نمی شد.تااینکه خودش را به شکل یک شخص عابد در آورد و مقابل آن شخص با حال عجیبی و به حال گریه و زاری به نماز مشغول شد.عابد که دید او با این حال خوب وقشنگ به عبادت مشغول است از او پرسید تو چه کار کرده ای که با این حال زیبا به رازو نیاز می پردازی و اینگونه حال خوشی داری؟و شیطان می گوید:من گناه کبیره ای مرتکب شده بودم و بعد توبه کردم حالا هروقت یاد آن می افتم این چنین اشک میریزم و عاشق عبادت می شوم.توهم اگر می خواهی چنین حالی پیدا کنی گناه کن و بعد توبه کن.

این از حربه های شیطان است.

اما در عرفان عرشی داریم که انسان ها از طریق سنخیت با معصومین خودشان به مقام عصمت می رسند.به این مقام که نه تنها گناه نمی کنند بلکه فکر گناه هم نمی کنند.

سؤال:آیا می شود به درجه عصمت رسید؟چرا فقط می گوییم چهارده معصوم؟معصومین بیشتر نمی توانند باشند؟

در جواب:اینکه آیا انسانها از بدو تولد معصومند یانه؟قرآن کریم می گوید فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ.هیچ تبدیل و تغییری در آن فطرت نیست.فقط غبار روی آن را می گیرد.

اینکه آیا انسانهای دیگر می توانند معصوم باشند یانه؟معصوم هستیم یا نیستیم؟

بعضی از ما تو بعضی از موارد معصوم هستیم.مثلا بعضی از ما حتی فکر این را هم نمی کنیم که بخواهیم کسی را بکشیم،قطعه قطعه اش کنیم،چرخ اش کنیم و...نه تنها این کار را انجام نمی دهیم بلکه فکرش را هم نمی کنیم.پس تو این زمینه معصوم هستیم.

صد در صد انسان ها می توانند به مقام معصومین برسند.به این حالت که مسیری از + تا- طی می شود. وما در نقطه ای از این مسیر قرار داریم.چنانچه من به سمت + در حال حرکت باشم.به بعد از مدتی به جایی می رسم که چهارده معصوم مدتها پیش آنجا بوده اند. و هنوز از ما جلوترند آنها با شتاب و سرعت این مسیر را طی می کنند.پس هیچ وقت هم مقام آنها نمی شویم.

ما در دنیا با اعمالی كه انجام می دهیم در واقع سوخت توشه مسیررا جمع می كنیم و بعد از مرگ به پرواز در می آئیم . در واقع مرگ سكوی پروازاست همان طور که یك موشك با سرعتی كه از جو خارج می شود با همان سرعت بدون نیاز به سوخت به سمت بی نهایت حركت می كند . مرگ انسان نیز بدین نحو است و با همان سرعتی كه از جهان مادی خارج می شویم ، ادامه ی مسیر می دهیم . در واقع در دنیا ما با انجام اعمال نیك و رسیدن به كمال روحی سرعت خود را پس از مرگ به سوی بی نهایت تعیین می كنیم . هر چه رنگ خدایی ما بیشتر باشد سرعت ما بیشتر خواهد بود .

سه مسیر در عرفان وجود دارد برای اینکه به عرفان ناب برسیم.

علم الیقین

عین الیقین

حق الیقین

ان شاء الله جلسه بعد توضیح میدیم.

دوستان لطفا سوالات خودتون رو در قسمت نظرات بگذارید.

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ جعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ عفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ قضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا

 




[ شنبه 12 شهریور 1390 ] [ 06:00 ق.ظ ] [ راهی ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :