تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ  یا صاحِبَ الزَّمان بِجَوامِعِ السَّلامِ

 

راجع به بندها و زنجیرهایی که هر انسانی رو فراگرفته صحبت کردیم.به پنج زنجیر اشاره کردیم انشاا... به باقی اونها میپردازیم:

 

6-فیزیولوژی بدن:ناخودآگاه بر روی فرد تاثیر داره.وقتی انسان زیادغذا میخوره برای نماز شب نمیتونه بلند بشه.همینطور زیاد خوابیدن و زیاد صحبت کردن موثره. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:إن اَرادَ الله صَلاحَ عَبدَه اَلهَمَهُ قِلَّۀ الکَلام ،قِلَّۀ الطَّعام و قِلَّۀ المَنام.(هرگاه خداوند صلاح بنده اش را اراده کند،به او کوتاهی سخن،کمی غذا و کمی خواب را الهام می کند).

کم سخن گفتن نعمت است .بیشتر گناهان از زیاد صحبت کردن ا ست .غیبتها تهمت ها دروغ و....

الصُّمتُ رُوضَۀُ الفِکر (سکوت گلزارفکر است) ویا اِذتَمَّتِ العَقل نَقَصَ الکلام(وقتی عقل کامل شود سخن کوتاه میشود)

کم خوردن جزء نعمتهای خدا ست .پزشکان هم به این رسیده اند که اکثر بیماری ها از پرخوری است. زمان امیرالمومنین نان ونمک دو نوع غذا بودو با همان غذای ساده بنیه ی بسیار قوی هم داشتند. اطبا بر این هستند که چند نوع غذا در یک وعده به معده آسیب میرسونه. در حدیث داریم از پرخوری بپرهیزید که هم دل را به قساوت مبتلا میکند و هم جسم را فاسق میکند.

شکم خود را پر نکنید که نور معرفت از دل شما خارج میشود. کسی که کم میخورد بدنش سالم است و دلش پاک و باصفا است

امیرالمومنین علیه السلام:پرخوری قوه تعقّل را ضعیف میکند.

کم خوابی ،تعادل در خوابیدن ،بیدار بودن در سحر ها آثار مطلوبی داره. همینطور بیدرا بودن در بین الطلوعین از تاکیدات معصومین علیهم السلام است.

7-اعمال انسان:ناخدا گاه اسیر و در بند اعمال خود هستیم .کوچکترین عمل انسان نسبت به هر موجودی کارما(برگشت) داره. همه موجودات آفریده حضرت حق هستند و احترام دارند. وقتی اشیاء خداوند محترم اند،وقتی جلوی کتاب خدا پا دراز نمیکنیم، وقتی مادر شهید جلوی عکس فرزندش پاش رو دراز نمیکنه،به مراتب برای سایر موجودات باید ارزش بیشتری قائل شد.حتی کوچکترین موجودی که حتی فکرش را هم نمیکنیم خداوند اورا با هدفی آفریده .پس محترمه. میگن گربه آب دهانش ضد طاعونه.

تک تک کارها،نگاهها،برخوردها آثار دارد.وقتی انسان دعا میکنه در حق نسلش ،نسل در نسل آثار خیری میماند. همینطور آثار منفی تا نسلها میماند.در آیه 74 سوره فرقان در واقع میخواهیم فرزندانمان همه از نسل پاک قرار گیرند(رَبَّنَا هَب لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَإِمَاماً- عباد الرحمن کسانی هستند که می گویند : پروردگارا به ما از ناحیه همسران و نسلهایمان مایه روشنی چشم عطا کن و ما را پیشوای تقوی پیشه گان قرار ده .) اعمال انسان حتی سهوی اش هم اثر دارد،اثر وضعی دارد،اما اثر تکلیفی ندارد. پیامبر اکرم صلوات الله علیه در حدیث رفع میفرمایند:9 چیز از امت من رفع شده است: یعنی تکلیف برداشته شده و به خاطر آنها مجازات نمیشود(در حالی که برای سایر مردم اینگونه نیست) 1-خطا(غیر عمد )حتی اگر شخص کسی را غیر عمد بکشه،به لحاظ حقوقی هم جرمش سبکتر است. 2-نسیان(فراموشی) مثلا سهوا روزه اش را میخورد .3-آنچه که نداند. 4-آنچه نتواند تحصیل کند(مثلا امکان تحصیل علم را نداشته باشد.5-آنچه بداندتوانایی ندارد مثلا آب براش ضرر داره که وضو بگیره.6-آنچه به ناچار و از روی اضطرار یااجبار ویا اکراه انجام دهد (اضطرار درونی است ،اما اکراه یک عامل خارجی است. مثال اضطرار در زمان هلاکت در بیابان وخوردن مردار است اما اکراه مثل تهدید با اسلحه که یک عامل خارجی است. البته باز هم با شرایط مثلا قتل نفس مطمئنه نباشد)7-تَطَیُّر یا فال بد زدن .این که عینک بد بینی می زنیم. مثلا میگیم اون از اولیش، این هم از دومیش ،خدا سومیش رو به خیر بگذرونه. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :همیشه فال نیک بزنید. البته این با خوشبینی بیش از حد و ساده لوحی متفاوت است .در مورد امور سرنوشت ساز با قوه تعقل نباید بازی کرد.نباید ساده لوحانه عمل کرد 8-وسوسه در تفکر، در موردآفرینش و...:خواطر نفس ،چیزهایی که در نفس خطور میکند و معمولا بدون اراده انسان است.اینها تا زمانی که به صورت فکر باشد وبه مرحله عمل در نیایدتکلیفی برانسان بار نمیکنه. شکهایی به صورت ضعیف و ابتدایی است میتونه خوب باشد ودر واقع منشاء ای برای رسیدن به یقین میشه. اما اگر در مرحله مقصد و منزل قرار بگیرد ایمان را خراب میکند 9- حسد: در صورتی که به زبان یا دست اشکار نشود. مِن شَرّ حاسِدٍ اذا حَسَد .حاسد تا زمانی که اذا حسد نشود وتا زمانی که حسادتش به دست و زبانش جاری نشه گناه کار محسوب نمیشه .یعنی حسادت در حد فکر گناه نیست.پس دلیل احادیث فراوان مبنی بر این که جزو رذایل و امور نامطلوب است و باید از بین بره چیست؟ امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند :همانطور که زنگ آهن را میخورد تا زمانی که نابودش کند حسادت هم ایمان را میخورد تا شخص را هلاک کند . امام صادق علیه السلام میفرمایند:که دلیل آن این است که منشا گناه است.

این 9 مورد تکلیف ندارند ،اما اثر وضعی دارند.مثل خوردن سهوی شراب به جای آب. گناهی براش نوشته نمیشه اما اثر وضعی خودش رو بر جسمت میگذاره. اینکه شک داری لقمه ای حرام است یا نه .از لحاظ تکلیفی ،تکلیفی بار نمیکنه ولی در طریقت اثر داره . لذا در طریقت میگن مثلا به ربا خوار نزدیک هم نشوید.یعنی آثار وضعی ای به انسان بار میکند که حجاب میاره. به نحوه های مختلف حال عبادت رو از انسان میگیرد.دیگر شخص رقّت قلب نداره.

8-شیطان و ملک:از امور ماورایی است که بندها و زنجیرها رو در انسان ایجاد می کند.شیاطین از ابلیس و شیاطین جن و انس آثاری دارند که بندها و زنجیرهایی رو در انسان ایجاد می کند.خباثت های زیادی می آورد.البته فرشته ها آثارشان متفاوت است.شیطانی که تونست آدم ابوالبشر نبی و صفی رو از بهشت براند،مسلما می تونه بند ها و زنجیرهایی رو در انسان ایجاد کنه.

راه سخت است مگر یار شود لطف خدا                     ورنه آدم نبود صرفه ز شیطان رجیم

9-محیط های اجتماعی:خانواده ای که در آن هستیم بیشترین تاثیر رو در ما داره.مثل همسر نوح.در حدیث داریم کل مولود علی الفطره اند.پس پدر و مادرش هستند که اون رو مسیحی ،زرتشتی ،یهودی یا مجوس می کنند.پس محیط حتی در دین فرد هم تاثیر می گذاره.وقتی اعضای خانواده فحاش باشند ناخودآگاه تاثیر گذار است.همینطور دوران جنینی هم از محیط هایی است که خیلی روی فرد اثر می گذاره .عواملی است که هم در جسم کودک و هم در روح او بعد از تولد موثره.کودک پدر و مادر رو خدای خودش می بینه.

10-محیط جغرافیای :تاثیر گذار است در انسان.در مناطق کویری خلق و خوی گرم ترو ملایم ترو در مناطق سردسیری خلق و خویی متناسب با آن ناحیه می بینیم.

امیرالمومنین علیه السلام خطاب به مردم بصره فرمودند: اخلاقکم دقاق و عهدکم شقاق و دینکم نفاق و ماءکم زعاق.چون بصره در کنار آب بوده و باتلاق ایجاد می کرد.این بر خلقیات مردم تاثیر گذار بوده.

11-محیط تعلیم و تربیت:فضای مدرسه،مدیر ،ناظم،معلم،کلاس های مختلف شنا،کامپیوتر،...نا خود آگاه افکار بندها و زنجیر هایی رو ایجاد می کنه.حتی محیط دانشگاه،مطالعات فکری و سی دی هایی که می بینیم تاثیر گذاره.

12-محیط اقتصادی:کسانی که در محیط فقر هستند به یک نحو و کسانی که ثروتمند هستند به نحو دیگر.نمیشه گفت ثروت از فقر بهتره یا برعکس.

همینطور نوع شغل پدر و مادر هم اثر گذاره.

13-جامعه،آداب و رسوم:برخی اخلاقیات مخصوص اجتماع و شهر های مختلف و فرهنگ و آداب و رسوم آنهاست.

14-رفاقت و معاشرت:ارتباط با افراد مختلف آثار داره.نشست و برخوردها آثار داره و یک سری زنجیرهایی رو ایجاد می کنه.

نمی تونیم مثل کوه باشیم تا هیچ اثری رو نپذیریم.سخت ترین موجود سنگ است اما حتی سنگ هم تغییر پذیره.پس چطور ممکنه انسان تاثیری نگیره؟؟

پسر نوح با بدان بنشست                     خاندان نبوتش گم شد

سگ اصحاب کهف روزی چند              راه مردان گرفت و مردم شد

15-شغل:برخی شغل ها مکروه است در اسلام؛مثل قصابی(البته تا جایی که به حد کافی از اون شغل وجود داشته باشه).می بینیم که پیامبران هم شغل های خاصی داشتند.مثل چوپانی،نجاری...شغل هایی که بوسیله ی اون برای انسان فضایی ایجاد میشه تا با خودش خلوت کنه و نزدیک شدن به خدا رو داشته باشه.

بعضی شغل ها اسیر مادیات می کنه انسان رو.سراغ این شغل ها رفتن در سیر و سلوک زنجیرهایی رو ایجاد می کنه.

همه ما مجموعه ای از این زنجیرها هستیم.همه ناخودآگاه در بند این زنجیر ها هستیم.هیچ کس ادعای پاکی رو نمیکنه.کسی که شقی و بی رحمه اثر همین بندها و زنجیر هاست.

برای اینکه این بند ها رو از بین ببریم باید آثار اونها را از بین ببریم .انسان آزاد( از این بندها) کسی است که درست عمل کنه و خلقیات خودش را تغییر بده. می توان بعضی از این زنجیرها را از بین برد.مثلا می توانیم محیط زندگی را تغییر بدهیم . یا مثلا با علم طالع بینی زمان ایجاد نطفه را تعیین کنیم . اینها عواملی هستند که به آسانی ازبین می روند اما گاهی یک لکه روی چادر مشکی به این آسانی پاک نمی شه .

ملّا شدن چه آسان                        آدم شدن چه مشکل (یا بعضی وقتها محال است)

برای اینکه این بندها را دور کنیم ،بایدخیلی سختی بکشیم. یک راه این است که مثل کسانی که ازطریق چله گیریها خودسازی وتهذیب نفس می کنند عمل کنیم . با یک چله یکسری اخلاقیات بد را به خلق خوب تبدیل کنیم. اگربا یک چله ازبین رفت پس زیاد ذاتی نشده است. گاهی هم احتیاج به دو چله یا ....است.با چله زیر نظرپیر به مرور آثارعصمت در وجود فرد ایجاد می شه و نفرتش از حرام بیشتر می شه .گاهی چیزهایی به نظر شما بد می آید ولی برای دیگران اینطور نیست مثلا شیرینی را می بینه ولی چون مال حرام است بدش میاد که بخوره .

معصوم کسی است که نه تنها از گناه بدش میاد حتی فکرگناه راهم نمی کنه.انسانها هم می توانند به این درجه برسند .مثلا ما نسبت به خوردن سوسک معصومیم درحالی که عده دیگر اینطور نیستند.خیلی از ما نسبت به خیلی از گناهان معصومییم.به این ترتیب چهارده معصوم نسبت به تمام گناهان این گونه بودند.

تهذیب نفس ،ریاضت کشیها وحتی القا و تلقین ها بسیاری از زنجیرها را می تونه پاره کنه.امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید اگر بردبار و صبور نیستی، خودت رو به صبوری بزن. کم اند کسانی که خودشان را شبیه قومی کنند، مگر اینکه شبیه انها می شوند.مثلا بگوییم من نفرت دارم از کسی که ....از غذایی که ....راهکار خوبیست برای اینکه چیزهایی بهش عشق داریم اما خوب نیست رو در مسیر سیر و سلوک از خودمان دور کنیم ویا برعکس با این القائات و تلقینها علاقه ای را که به نفعمان است در خودمان ایجادکنیم . می خوام یک صفت خوب را در خودم نهادینه کنم می خوام قرار بگذارم که ادب را نگه دارم که جز صفت های عالی است یا رقت قلب را نگه داشتن .از آقا شیخ عباس قمی نفلی هست که در مجلس پدرشان پای منبری نشسته بودند که در آنجا کتاب شیخ عباس قمی بود پدرش به ایشان می گن که یاد بگیر کاش تو هم مثل این بودی.(در صورتی که کتاب شیخ عباس در اون مجلس تدریس می شده)اما ایشان به جای اینکه از حرفشون ناراحت بشن و از خودشون تعریف و تمجید کنن و بگن کتاب مال منه و ...گفتند دعاکنید آدم شم پدر.اگر ما جای شیخ عباس بودیم چه عکس العملی نشون می دادیم؟با کلی داد و فریاد ثابت می کردیم که شما من رو درک نمی کنید.من نمی تونم رفتارتون رو تحمل کنم.شاکی می شدم از اینکه چرا به مَ...ن با این همه کمالات همچین حرفی گقتند......ادب نگه داشتن مخصوصا در بحث ولایت خیلی اثر گذار است.

انرژی بسیار قوی ای در کل عالم هستی وجود داردکه این انرژی در وجود انسان منتهی است. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :تو فکر می کنی یک موجود کوچک هستی در حالی که کل عالم هستی در وجودتو پیچیده است؟

هیچ وجودی با اراده قوی ضعیف نیست .بندها و زنجیرها هیچ اند دربرابر اراده قوی. نمونه قرآنی آن اسیه است دربرابرشقی ترین فرد عالم هستی .که با تحمل سختی ها جزو چهار زن بهشتی شد .بنابراین راه توجیه برای انسان بسته می شه . اینکه بگم من تو این خانواده؟ با این جامعه؟ همه، بهانه های بی جاست. اما نمونه دیگر قران همسر لوط است ویا در تاریخ همسر امام حسن علیه السلام.سخت است. منکر نیستیم اما راههای راحت تری هم است .

اینکه انسان فقط خدا را ببیند نیت خالصانه داشته باشد و اون را تقدیم کنه به ولی خدا .با خدا معامله کنه جاهایی که کاری را دوست نداره، خدایا من به خاطر تو این کار را کردم تو هم در عوض من رو به خودت وصل کن...

با روحیه اطاعت پذیری وجودش را مخلِص می کنه و وقتی مورد عنایت خدا شد اونوقت مخلَص می شه.

از راههای خیلی خوب که زنجیر رو از بین می بره.در سلسله ولایت قرار گرفتنه.ارتباط با ولی.هدف این است که وصل بشیم.باقی چیزها مستحبه.(چله نشینی هاو ...)

تو پای در ره بنه و هیچ مپرس                                    خود راه بگویدت که چون باید رفت

اگر وصل بشم ،رفتم.اونها می برندم.اگر تشبه رو درخودم ایجاد کنم بردم. اگر نه حتی اگر به بهشت هم برم میشه حسرت.اون وقته که قیامت برامون میشه یوم الحسرۀ مگر اونهایی که علی منابر من نور هستند(حدیثش رو در جلسات قبل به صورت کامل ذکر کردیم)

روح اولیای الهی به صورت معجزه واری می تونند آدم رو نجات بدهند.آنها که به مقامات بالا رسیده اند می تونند دخل و تصرف کنند در این عالم.

این رو چه جوری بخواهیم؟یک راهش احساس نیاز شدید خود فرده.بعد ها این احساس نیاز در او تحول ایجاد میکنه.از اولیای خدا هرچه شنیدید باور کنید.یعنی این قدرت رو دارند که دخل و تصرف کنند.اما موظف به این نیستند.

صد در صد امام حسین علیه السلام می تونست با یک نگاه یزید و لشکرش رو هدایت کنه.اما چرا این کار رو نکرد؟چون مکلف به این کار نیستند.ایشان وظیفه شان فقط آگاهی بود.باید خود انسان لایق بشه. وگرنه میشه جبر.خدواند متعال عوالمی رو خلق کرده که اجباری ست و همه به بهشت می رن.اما خداوند عالمی رو هم خلق کرده که باید خودش انقلاب رو طلب کنه.این دو طرفه است.هم نیروهای الهی و هم نیروهای غیر الهی و شیطانی.نیروهای شیطانی که کن فیکون میکنند.خداوند این رو قرار نداده که بر خلاف اسباب امور چیزی رو به سمت چیزی سوق بده.

پیرو ولی یعنی همین:انسان ولایت و قدرت تحول شخصی رو از طریق ولایت پذیری پذیرفته.خود فرد باید اون شخص ولی رو به عنوان فرد متحول کننده پذیرفته باشه.شخص اعرابی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت محمد کیست؟حرفش چیست؟پیامبر صلی الله علیه و آله با علم لدنی خودشون (که اولیا هم دارند) فرمودند:من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرّا یره.عرب با شگفتی تمام گفت:تو هستی،تو پیامبر خدا هستی و رفت و نیکبخت شد.احساس نیاز بود که او رو منقلب کرد.

انسان باید در سلسله ی اولیای الهی قرار بگیره و برسه.خطاهایی هم که در این میان انجام می ده،معصوم آثاراین خطاها رو جبران می کنه.

بحث رو جلسه ی بعد دنبال می کنیم انشاءالله...

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یاحق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 5 فروردین 1391 ] [ 08:00 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :