تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

السّلام علیک یا بقیّۀ الله

هر لحظه نام فاطمه را جار می زنم

هرجاکه، مادری به زمین می خورد فقط

با دست چاره بر سر ناچار می زنم

وقتی که صحبت از در و دیوار می شود

دیوانه وار بر در و دیوار می زنم

حس می کنم شکستگی سینه تورا

سینه میان کوچه که هر بار می زنم

حجم تمام سینه من تیر می کشد

وقتی گریز روضه به مسمار می زنم

گاهی کبوترانه به قم پرکشیده و

از دوری مزار شما زار می زنم 

ایام سوگواری حضرت صدیقه رو خدمت مهدی فاطمه و دوستان عزیز تسلیت می گم.

 

راجع به تمرکز و قدرت ذهن بحث کردیم.

قبل از خواب نیروهای آلفا است که از ذهن ساطع میشه و به تمرکز انسان کمک می کنه.به القاء و تلقین کمک می کنه.القاء و تلقین نفس رو به سمت و سوی دلخواه می بره.قبل از خواب سعی کنیم تمرکز کنیم و القاء و تلقینات مثبت داشته باشیم.

 

تفکر در واقع سیستماتیک حرکت دادن ذهن است برخلاف توهم و تخیل.

در واقع مجهولی داریم و برای رسیدن به مجهول صغری وکبری می چینیم و کم کم اون مجهول رو معلوم می کنیم.

در منطق:پشت سر هم چیدن ذهنیات و به مراد و مقصد رسیدن میشه فکر.در فکر به نتیجه می رسیم اما در توهم و خیال به نتیجه نخواهیم رسید.

به عنوان مثال سوالی در ذهنمون ایجاد میشه:آیا ممکنه امام زمان هم بمیرند؟(شروع به دسته بندی ذهنیات و چینش افکار می کنم.)به این می رسم که قرآن گفته:کُلُ نَفسٍ ذائقۀ المَوت..پس مرگ برای امام زمان هم هست.

سعی کنیم بر روی گناهانمون تمرکز کنیم و اونها رو برای خودمون یادآوری کنیم.اما در یادآوری گناهان دید منفی و مایوسانه نداشته باشیم.دید سازنده داشته باشیم.سعی کنیم پاک کنیم گناهان رو.ذکر" یا جابِرَ العَظمِ الکَسیر" خیلی موثّره.

اگر بفهمم فلان گناه این اثر رو داره و این حالی که دارم نتیجه ی اون گناهه.می فهمم که باید پاکش کنم.و الا اگر هم آب بیاورند وقتی متوجه نباشم که تشنه ام ردّش میکنم.بهم نعمت می دن فکر می کنم نقمت است. ناشکری می کنم.

قدرت ذکرها متفاوت است.یکی مثل شهاب است،یکی کمتر.باید قدرت ذهنمان رو بالا ببریم به نحوی که نگذاریم هرچیزی توجهمان را به خودش جلب کنه.

یک راهکار عبادات است.عبادات متمرکز کننده قدرت ذکر است.

راهکار دیگر اینه که خودمان بدون بهانه برای خودمان ذکر درست کنیم.مثلاً چهل روز راجع به مرگ فکر کنیم.بریم سراغ قرآن بینیم راجع به چه چیزهایی باید تمرکز کنیم.یکی از اونها یاد مرگ است.امام سجاد علیه السلام مدت های طولانی راجع به مرگ و قیامت تمرکز می کردند.یه موقع بهونه ای داریم،مثلا یه روضه ای رو گوش می کنیم و دل مون روانه میشه.یه موقعی هم هست بدون هیج روضه و بهونه ای می ریم.

یکی دیگر از چیزهایی که خوبه روش تمرکز کنیم بهشت است.دوسوم آیات قرآن راجع به بهشت است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:می دانید علت اینکه گاهی بچه کوچک گریه می کنه بعد می خنده چیست؟کودک تا چند ماه اول ارتباط قوی با ولّی دارد.از خوشحالی امام زمان می خنده و با ناراحتی اش به گریه می افته.

می خواهیم تمرکز داشته باشیم و به همان حالت کودکی مون برگردیم.ارتباط قوی با ولیّ رو دوباره ایجاد کنیم.اهل بیت علیهم السلام عاشق بنده ها هستند.

راجع به علاقه ی بین خدا و انسان حدیث داریم که خداوند متعال در آن می فرماید:

من محبت خودم را نسبت به بنده ها صد قسمت کردم،یک قسمت رو دادم به بنده هام،99 تا رو پیش خودم نگه داشتم.آن 99 تا رو صد قسمت کردم.یکی رو دادم به اهل بیت، 99تاش رو پیش خودم نگه داشتم.ببینید که عشق اهل بیت علیهم السلام نسبت به بنده ها تا چه حدّه؟

شخصی خدمت معصوم می رسه میگه که بیمارم.امام می فرمایند:می دانی ما چقدر ناراحت می شیم وقتی که تو ناراحت هستی؟ببین خدا چقدر ناراحت میشه نسبت به تو، وقتی ناراحتی...

امیرالممنین علیه السلام می فرمایند:هر مومنی که مریض شود ما بواسطه ی بیماریش مریض می شویم.وقتی محزون است ما نیز از اندوه او محزون می شویم و دعا نکند مگر اینکه دعایش را آمین گوییم.ساکت نشود مگر اینکه ما برایش دعا می کنیم.

برای ضعفا بالا بردن تمرکز از راه ذکر مصیبت است.دگرگون می کنه حال انسان رو.اگر می تونی خودت برو همراهی زینب،اگه نمیتونی برو روضه...

در نماز هم داریم که اگر نمی تونی تمرکز کنی برو سراغ نماز جماعت.ذکری، ذکر مصیبت است که در ما تحول ایجاد کنه و ما رو از حال خودمون خارج کنه.باید نسبت به ابی عبدالله علیه السلام شکر گذار باشیم که این عرفان رو به ما داد.جالبه بدونیم که این حال و هوا فقط احساس نیست،عرفان است.

در اقوام گذشته افرادی بودند که کشته شدند ،جنگی شد و خواهر ها و برادرهایشان کشته شدند.مثل حمله مغول یا هفده شهریور.اما هیچکدام مثل واقعه عاشورا نشد.در واقع در این مصیبت نور حسین،نور زینبی،نور ثارالله است.با ذکر مصیبت غرق در نور میشیم که تحول در ما ایجاد می کنه.چیه که وقتی می ریم کربلا گریه ها خشک میشه.دیگه اشکی نداریم.حضرت زینب بار غم رو با خودش برده,نمی گذاره غمی اونجا بمونه...

قطعیت یافتن

هر حادثه ای که در عالم اتفاق می افته،چه مراحلی رو طی می کنه تا این حادثه واقع بشه؟؟

حادثه در عوالم بالا اتفاق افتاده.وهرچه پایین تر می یاد قطعی تر میشه.یک شی برای اینکه وجود پیدا کنه باید هفت مرحله رو طی کنه.

اولین مرحله مشیّت است.پس از اون اراده،قَدَر،قضاء،اذن،اجل و کتاب است.

اینها بعد از علم خداست.علم خدا بر همه ی اینها سبقت داره.بعد از علم خدا برای اینکه چیزی خلق بشه،باید مراحل بالا رو طی کنه.

مشیّت:شاء-یشاء....آنچه خدا می خواهد.

ارداه:اهتمام به شی-اراده کردن آن چیز.

قَدَر:حدّ هر چیزی رو مشخص کردن.در آن رزق،اجل و ... مشخص می شه.

قضاء:بعد از مرحله ی قدر است و در اون خلق شی حتمی تر شده.

اذن و اجل و کتاب:امضاء شدن.دیگه تغییر امکان نداره.تا قبل از قَدَر بداع ممکن است.بداع در تکوین مثل نسخ در تشریعه.یعنی اون امر قابل تغییر است.

جالبه که اختلاف در شب قدر هم به نحوی مراتب رو بیان می کنه.می گن نوزدهم امور بررسی میشه،بیست و یکم ثبت میشه و شب بیست و سوم امضاء میشه.در واقع همین مطلب رو می خواد برسونه که محقق شدن هر امری دارای مراتبه...

هر حادثه در عالم مُلک(دنیا) مثل یک نامه و یک حکم یابد مراحلی رو طی کنه.مثل روالی که یک حکم در دادگاه طی میکنه.(تحقیق،کیفر خواست،دادگاه برای قاضی و صدور حکم و...)وقتی به اجرای احکام رسید دیگه حکم قابل تغییر نیست.یک جاهایی رو قوه قضاییه ،یک جاهایی رو هم رهبر می تونه تغییر بده ولی یک جاهایی دیگه قابل تغییر نیست.

یک نجّار وقتی می خواد میزی رو بسازه،در ابتدا یک فکر کلی نوعی داره.تصمیم به ساخت می گیره(اراده).بعد چوب ها رو انتخاب می کنه(تقدیر).چوب ها رو اندازه می زنه(قضاء) و الی آخر.در تمام این مراحل میز در حال خلق شدنه اما تا رسیدن به مرحله نهایی هنوز شکل کاملی به خودش نگرفته.تا اینکه در مرحله آخر کاملاً شکلش معلوم میشه.هر حادثه در عالم ملک هم چنین مراحلی رو طی می کنه تا به وقوع بپیونده.

هر عمل ما هم بازتابی به عوالم بالا داره.فرشته موکل می بینه که این عمل مستحق عذاب است یا پاداش.در واقع گزارش اون عمل رو به بالا می فرسته.اگر بد باشد تجسم آن در قالب عذاب و نقمت است و تجسم اعمال خوب در قالب نعمت،خبر مسرّت آمیز و غیره است.

کسی که اتفاقی رو در عالم رویا می بینه هرچه اون اتفاق رو در مرحله بالاتر ببینه مبهم تره.هرچه در مراحل پایین تر ببینه صورتش مشخص تره.مثل جنین در مراحل اول هنوز تمایز نداره،هرچه جلوتر میره متمایز تر میشه.میشه تشخیص داد.

فقط اهلش می تونند تشخیص بدن عملی که انجام می دیم نتیجه اش در عالم ملک چگونه است.بیماری،تصادف،خبر بد یا غیره...مثلا تو عالم ملکوت، تو خواب می بینه تصادف کرده،فرداش این اتفاق می افته.عملاً این اتفاق واقع میشه.

اما گاهی وقتی که شخص از درک لاز م برخوردار نیست حتی اون اتفاق رو در عالم مُلک هم ببینه نمی تونه تشخیص بده نتیجه چه کاری بوده.

عمل ما در واقع با اعمال ما شکل می گیره.اگر خوب باشه شکل و هیبتش خوب می شه و اگر بد باشه دارای شکل و هیبتی بد.

پیشگویی هایی هم که صورت می گیره بر این اساسه.در واقع اون حادثه رو در مراحل بالاتر که در عوالم بالا اتفاق افتاده در اجسام شفاف مثل آب جاری و آینه و غیره می بینند.به اعتباری صورت و شکل اون رو که نزدیکترین حالت به عالم ماست در مراحلی که واقع شده می بینند و پیش گویی میکنند.مثل جام جمشید

کسانی که ضعیف هستند مثلاً پنج دقیقه قبل تر می تونند اتفاق رو ببینند،اما افراد قوی تر خیلی قبل تر را می بینند.اینها معمولا هم برای دیدن حادثه در اجسام از بچه استفاده می کنند؛ به خاطر همین مسئله.

گفتیم فرشته ای که عمل فرد رو می بینه به صورت عمل نگاه می کنه که نعمت است یا نقمت.اون عمل رو به بالا گزارش می کنه.بعد از گزارش نتیجه ی اون عمل شروع به پایین آمدن می کنه.

اوّل مشیّت:در اینجا اجمالاً یک حالت نوعیه داریم.صور محض یا کلّیه.

در عالم ملکوت یا عالم صور:صورت ها رو صور معلّقه می گن.تقریبا در این عالم اون عمل امضاء شده.

تا به ملک می رسه که دیگه اون عمل واقع میشه.

عوالم وجود سه قسمت هستند.دنیا آخرت برزخ

عالمی که ما در اون هستیم دنیاست که به نام های مُلک،طَبع یا ناسوت هم اون رو می شناسیم.در این عالم ماده وجود داره به علاوه اینکه دارای صورت وشکل و اندازه و مقداره.

عالم بعدی برزخ است که به نام های ملکوت و خیال اون رو می شناسیم.این عالم مجرد از ماده است.در واقع در اون شکل و اندازه و جود داره اما ماده وجود نداره.در این عالم مخیّل بودن رو داریم(تجرّد ناقص).مثل کوه دماوند در تصورمان.ماده نداره اما در تصور ما شکل و اندازه داره.مثل اینکه خواب دریا رو می بینیم.شکل واندازه اش رو می بینیم اما خیس نمی شیم چون ماده نداره.

عالم سوم آخرت یا دنیای عقل است.در واقع به عالم ملکوت به بالا اطلاق میشه.عالم عقل مجرد از ماده،شکل و صورت و اندازه است.در این عالم ممثّل شدن رو داریم(تجرّد تام).

گفتیم فرشته گزارش عمل رو به بالا فرستاد.نتیجه عمل به پایین اومد.هرچه پایین تر بیاد تغییر و برگشتش سخت تر میشه.تا جایی که برخی که قدرت دارند می تونند تو عالم ملکوت این رو ببینند.در رویاهای صادقه هم روح به اون عالم میره.

نتیجه عمل به پایین می یاد و در قالب های مختلف اتفاق می افته.مثلا عمر طبیعی فرد هفتاد ساله،به خاطر عملی که انجام داده و رفته بالا و صورت و شکل گرفته و اومده پایین، فرشته موکل متوجه میشه دیگه نباید فرد رو حفظ کنه.

اینکه در روایت داریم وقتی بنده گناهی رو مرتکب میشه تا هفت ساعت چیزی براش ثبت نمی شه و فرصت توبه داره.همین هفت مرحله است که تا نتیجه عمل به پایین بیاد طول می کشه.اما چرا خوبی ها و اعمال نیک به این اندازه طول نمی کشه و همون لحظه ثبت میشه؟؟؟جوابش اینه که خوبی ها از جنس نور است و در واقع اون ثقل و سنگینی گناه رو نداره.پس خیلی سریعتر به بالا حرکت میکنه.

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یاحق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 19 فروردین 1391 ] [ 06:30 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :