تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

السّلام علیک یا ولی الله ،یا مولای

 

گفتیم که در عالم امکان دوئیت از نگاه به خود و نگاه به خدا شروع میشه.

کسی که به خدا نگاه کنه نورش میشه نور الهی و کسی که به خودش نگاه کنه میشه شیطانی.

تمام تکالیف دین همین است.یک نوع بینش به ما میده.

 

کلمه قربانی از قرب می یاد. به معنی چیزی است که شما رو به خدا نزدیک کنه. وقتی چیزهایی فکرمان رو جلب می کنه به خودش،اگر اون چیزها رو قربانی کنیم به خدا نزدیک شدیم.در حدیث داریم :الصَّلاۀُ قُربانُ کُلِّ تَقی.نماز وسیله نزدیک شدن هر با تقوایی است.در صورتی که با نماز چیزهایی رو که توجهمان رو جلب می کنه کنار بگذاریم به خدا نزدیک شدیم.حضرت ابراهیم علیه السلام ،اسماعیل(ع) رو قربانی کرد.در واقع او آنچه که مانع دیدش می شد و توجهش رو جلب می کرد رو قربانی کرد.

تو روزه هم غذا و شهوت رو،هرچیزی که توجهت رو به خودت جلب میکنه قربانی می کنی.باقی عبادات هم به همین شکله.در هرکدوم یک چیزی رو قربانی می کنیم.

اما بالاترین قربانی چیه؟؟؟؟؟

ولایت و سرسپردگی بالاترین قربانی است.همین که این اعتقاد رو نسبت به ولیّ خدا داشته باشیم که هرچی تو میگی،بالاترین قربانی است.در واقع نفس و تمام خواسته هامون رو قربانی می کنیم.اوج عمل خالصانه است اینکه منافع خودت رو در نظر نمی گیری.

در تمام عبادات دیگه، رنگی از منیّت دیده میشه.اما در ولایت نه.نماز برای چی می خونیم؟مثلا برای اینکه تشکر کنم.مثلا می خوام به خدا نزدیک بشم.من می خوام با خدا عشقبازی کنم.همه عبادت برای من است. اما در ولایت دیگه من مطرح نیست.

ولایت اوج عمل خالصانه است.اصلا برای همین میشه مخلصانه.چون خودم رو نمی بینم.بالاترین قربانی منیت در اینجاست.

ولایت ؛شیعه ی تنوری بودن،برو تو آتیش،چشم.شیعه ی تنوری یعنی از همه هستی خودت گذشتی.شروع این مسیر هم با رساله است.گفتیم اشخاصی مثل امام خمینی و آیت الله بهجت در زمان تقلیدشون هم مقلدین خوبی بودند.در شریعت با اجتهاد،در طریقت با پیر.

یه وقتی می خوای آینه بخری به خود آینه نگاه می گنی می بینی اعوجاج یا ایرادی نداشته باشه.به خود آینه دقت می کنی نه به تصویری که در اون شکل گرفته.یه موقع هم هست که فقط خودتو توش می بینی .به آینه نگاه نمی کنی،به خودت نگاه می کنی.در واقع نگاه های متفاوت به آینه داری.گاهی فقط خودت ،گاهی فقط آینه.گاهی فقط خودت،گاهی فقط خدا.

هرچه بیشتر حقیقت خودمون رو نگاه کنیم و من خودمون رو قربانی کنیم.به اون من حقیقی نزدیک تر شدیم.درچه صورت می تونیم؟زمانی که در هرم نور و ظلمت، اون نقطه ظلمت به حداقل برسه.تنها راه رسیدن به خدا فقط یک راهه،اونم اینه که اصلا به خودش نگاه نکنه.اگر به خودش نگاه کنه سقوطه.

اولین و آخرین و بزرگترین قانون آفرینش همینه.یکی از اساسی ترین قانون ها که بسیاری از مشکلات باهاش حل میشه همینه.

یک مسئله:

در بحث عدل داریم خداوند عادل است.و این یعنی در مرحله ای از مراحل الهی که تمام صفات خدا عین ذاتشه و یکی بالاتر از دیگری نیست خداوند عادل است.

هیچ اسمی برتری به اسم دیگر نداره.الله جامع همه اسماء و صفاته(تمام صفات در اون تجلی پیدا کرده).اما صفات دیگر این طور نیستند.در واقع در هر اسمی همه اسماء و صفات و جود داره. اما یکی تجلی و ظهور پیدا کرده.مثلا وقتی می گیم خداوند رحمانه.آیا خداوند رحیم نیست؟یا خدای رحیم خدای دیگری غیر از خدای رحمن است؟نه،خداوند رحمن است یعنی همان خداوند در عین رحمن بودن رحیم هم هست،قادر هم هست،عادل هست و...اما یک صفت(رحمن)ظهور پیدا کرده و باقی صفات بطون است.یک صفت ظاهر شده و بقیه نهفته است.

خداوند عدله یعنی صفات خداوند عین ذات اویند و یکی از دیگری بالاتر نیست و خداوند عادل است.عالمی داریم که عین عدالته.در اونجا اصلا هستی و نیستی نیست که بگیم خدا اراده کرد یا نکرد،روزی داد یا نداد.(در اعیان ثابته حضرت علمی که قبلا راجع بهش کمی صحبت کردیم)

گفتیم اون عالم عین عدالته.در اونجا نظم مطلق وجود داره.همه آنجا لذت ابدی می بردند. در مرحله روح فرقی بین امام حسین و یزید نیست.یعنی اگه یزید بفهمه که(عقلش کار کنه که)باید به خدا نگاه کنه میره بالا.اگه امام حسین هم به خودش نگاه کنه سقوط می کنه.اونجا تکثّر نبود.بعضی ارواح یک لحظه به خودشون نگاه کردن و ترازو اومد پایین.ترازو که اومد پایین عالم آفرینش ایجاد شد.لذا در عالم عدالت هیچ وقت غصه نخوردیم که فلانی حق منو خورد.چون فردا همین که خورد باید پس بده.

ترازو که رفت بالا حتما باید بیاد پایین.اگه تو این عالم یکی داره کیف می کنه،زمانی باید سختی بکشه.و کسی که داره سختی می کشه باید روزی کیف کنه.روحی که روز اول به خودش نگاه کرد اومد پایین باید برگرده.لذا امیرالمومنین می گن در این دنیا لذت نمی برم که در آن دنیا لذت ببرم.چون لذت اونور پایدارتره.

روایت داریم دو نفر وارد مسجد میشن.یکی پاک و مخلص ،گناه کار بیرون می یاد.و یکی هم گناه کار،پاک بیرون میاد.یکی غرور می گیردش به خودش نگاه می کنه سقوط میکنه. اون یکی هیچ کس رو نداره،فقط به خدا نگاه می کنه پاک میشه.

در این عالم روح باید به او نگاه کنه.فقط یک حالت داره که اون کسی که به خودش نگاه می کنه به دستور ولی باشه.خدایا چون تو گفتی.

نگاه کردن یعنی توجه کردن.یعنی وقتی برای دو نفر مشکلی پیش میاد عکس العملشون چیه؟اون عکس العمل شون میشه نگاه اون دو نفر.یکی تو جلسه امتحان نگاه به برگه بغلی می کنه،یکی هم نگاه به خدا می کنه.خدایا مطمئنم کمکم می کنی.وقتی مشکلی پیش میاد،یکی توکل می کنه.یکی هم زیر میزی میده.یکی گره از کار کسی باز می کنه،یکی هم به خودش فکر می کنه.

نگاه به خود و خدا زمان خاصی نداره.هر زمان می تونیم نگاه به خود و خدا رو داشته باشیم.حتی در قیامت!!!!!!!!چطور؟

در آخرت هم برخی در جهنم هستند ،تا زمانی که به خودشان نگاه کنند.اگر تا ابد به خودش نگاه کنه(موجوداتی که دیگه انقدر گناه کردند که دیگه شده محال عقلی است که برگردند.مثال ظرف نجس و عین نجاست:ظرف نجس قابل پاک شدنه اما عین نجاست رو محاله که بتونی پاک کنی.این موجودات دیگه شدند مثل همون عین نجاست) میشه خالدین فیها.تا ابد در اونجاست.

اگه صد در صد به خودت نگاه کنی یعنی کافر،یعنی خدا رو ندیدن.حالت کفر ،شدیدترین حالته که عملا دیگه محاله برگرده.

تو آخرت هم تکامل داریم.اما باتوجه به همان توشه ای که در این دنیا برداشتند طی طریق می کنند.حتی انتخاب داریم،اما تکلیف نداریم.آیه قرآن دارای این عبارت است:لَکُم فیها مایَشتَهون.هرچه در اونجا بخوای(اراده کنی) می تونی.اما آیا ممکنه جلب جهنم بشیم؟یعنی اراده کنیم که بریم جهنّم؟؟بعضی می گن نمی تونه.بعضی هم می گن نمی خواد.اما بهتره بگیم ممکنه بخواد و میره،اما جهنم او را آزار نمی ده.مثل پیامبر صلی الله علیه وآله.اراده کردند که به این جهنم(عالم ملک) برای هدایت بنده ها بیان.و در همین عالم ملک حقیقت خودشون رو حفظ کردند و معراج رو داشتند.

کسی که جهنمی است ممکنه به خدا نگاه کنه و وارد بهشت بشه.اما کسی که بهشتیه نه،ابدیه.خداوند وعده داده که وقتی اومدی بهشت من نمی گذارم دیگه به غیر من نگاه کنی.

بحث رو جلسه ی بعد ادامه می دیم انشاءالله...

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یا حق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 9 اردیبهشت 1391 ] [ 06:14 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :