تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

السَّلامُ عَلَیک یا إمامَ الإنسِ وَ الجانّ

 

در نمازها مون می تونیم به چهار جا برای حضور قویتر توجه کنیم.

یکی قنوت

قنوت یعنی دست دراز می کنیم ، چیزهایی که داریم رو عرضه می کنیم و چیزی می خواهیم.قبل از ذکرگفتن به دو احساس مهم برسیم:یکی حس گدایی و دوم حس دست خالی بودن.هیچی هیچی نداریم.چه بسا برای توبه کردن هامون هم باید توبه کنیم.خود استغفارهامون هم مشکل داره.چی میشه که می گیم استغفرالله ربی و أتوب الیه ولی اثرش رو نمی بینیم؟!این یعنی خود استغفارهامون هم استغفار حقیقی نیست.پس کارنامه مون خالیه خالیه.

 

از اون طرف حس نیاز شدید گدایی.یه وقتهایی پیش میاد که گرسنه ای.داری هلاک میشی از گرسنگی.التماس میکنی تو رو خدا یکی به من کمک کنه.اون حس رو داشته باشیم. اون حس نیاز شدید.در برابر کی؟وجودی که فیض مطلقه.یه موقعی به یک تکه نان هم راضی هستی.بعد میری می بینی عجب سفره ی نعمتی.خداوند رحمت بی نهایته.فقط و فقط در برابر خدا دست نیاز بلند کنیم.

دوم و سوم:در رکوع و سجود نماز هست.در قنوت گفتیم قبل از ذکر این حالت رو در خودمون ایجاد کنیم. در رکوع و سجود هم همینطوره.در برابر بزرگترین وجود سر تعظیم فرود می آریم.به خاک می افتیم.بعد شروع می کنیم به ذکر گفتن.

سعی کنیم در این حالات مستحبات رو هم داشته باشیم.هفت موضع رو بر روی خاک قرار بدیم.مستحبه که نوک بینی با خاک تماس داشته باشه.وساعد هم برای خانم ها مستحب مؤکّده.به نحوه خم شدنمون دقت داشته باشیم.

چهارم در حمد است.وقتی قرائت رو می خونیم.وقتی به ایاک نعبد و ایاک نستعین می رسیم.کمی مکث کنیم.به این شکل :ایّاک (مکث کوتاه) نعبد و ایّاک (مکث کوتاه) نستعین.در واقع با این کار یک نوع القا و تلقین ایجاد می کنیم.

همین طور بزرگان در نماز بعد از أشهد أن علیا ولیّ الله.دوبار ذکر أشهدُ أنَّ فاطمۀَ سیّدۀَ نساءِ العالَمین رو هم به نیت قرب تکرار می کنند.

اما کسانی که وارد مسیر سیر و سلوک،وارد عرفان ناب می شن یا چله ای رو شروع می کنند.چهار قسم هستند:

اول کسانی که میان،استفاده می کنند.لذت می برند.مشکلاتشون حل میشه و به خواسته هاشون می رسند.همین که حل شد.میرن سراغ کار خودشون.خیلی بی معرفتیه.این حتی از اخلاق سگان هم بدتره.خود خداوند هم در قرآن می گه:بد ترین نوع رفتاره.اینکه خودشون رو خدا می دونند.خدا رو بنده شون.چه موقع آدم میره سراغ بنده اش؟وقتی که کاری داشته باشه.اگه کارش انجام شد که خوب هیچی.اما اگه انجام نشه.قهر و غرولند می کنه. ترک نماز می کنه که خدا اینو نداد به من.قرآن میگه:وَ ما یُومِنُ اَکثَرُهُم إلّا وَ هُم مُشرِکون.(واکثر ایشان ایمان نمی آورند مگر اینکه شرک می ورزند.)این شرک یعنی اینکه خودشون رو خدا می دونند.ایمان دارند اما از کسانی که خدا رو قبول ندارند بدترند.

دوم:کسانی هستند که میان ،می گیرن و می مونن.این اخلاق خوب سگان هست.خوبه که آدم چیزی رو گرفت یادش بمونه.اینها می تونن به مقامات بالا برسند.و کم کم به مراتب بالا می رسند.

سوم:کسانی هستند که میان اما می بُرند.خیلی ها به محض اینکه وارد این سیستم می شن می گن از در و دیوار برامون مشکل میاد.تا ایمان ندارند وضعشون خوبه،اما تا می خواد ایمان بیاره از در و دیوار براش می باره.اینها دام های خدا نیست،دام های شیطانه.سنت شیطان اینه که وقتی انسان ها می خوان به خدا رو بیارند بیشترین دام ها رو پهن می کنه.

در بحث آفرینش مثال قشنگی می تونیم بزنیم.پادشاهی در کاخ یک سری افراد رو در کاخ داره.یک سری در داخل کاخ.یکسری در آشپزخانه.یک سری در آخور. اینها اعتراض می کنند. که چرا اینهمه تبعیض. میگه خوب کاری نداره.می برم یه جایی به اسم دنیا،پر از سختی.اگه تونستید دوام بیارید که خوب میایید بالا.اگه نه به جای بدتر خواهید رفت.بعضی ها گفتند:نه ما همین جا می مونیم.بعضی ها هم اومدند پایین.

در واقع خود انسان نیاز داره پاک بشه و این پاک شدن مستلزم سختی است.چه زمانی مصیبت ها رو می تونیم کمتر کنیم؟درصورتی که قویتر عمل کنیم.با این کار خسته اش می کنیم.شیطان مثل ما نیست.وقتش براش ارزش داره.وقتی ببینه ما محکم تر ایستادیم مایوس میشه و خودش رو کنار می کشه.

در دو مورد شیطان سراغ انسان نمیاد:اول:موردی است که انسان خیلی خوبه.(اهل بیت علیهم السلام،مخلصین و متوکلین).

در قرآن می فرماید:قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغویَنَّهُم أجمَعین إلّا عِبادِکَ المُخلَصین.(شیطان گقت بعزتت قسم تمام اونها رو گمراه می کنم مگر بندگان مخلَص تو را.)

وقتی خودت رو برای خدا خالص می کنی میشی مخلِص و وقتی اخلاصت مورد توجه خدا قرار می گیره میشی مخلَص.

و نیز:فَإذا قَرَأتَ القُرآن فَاستَعِذ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم.إنَّهُ لَیسَ لَه سُلطان عَلَی اَّلذینَ آمَنوا وَ عَلی رَبِّهِم یَتَوَکَّلون.(آنگاه که قرآن می خوانی پناه بر به خدا از شرّ شیطان رانده شده.همانا برای او سلطه ای نیست بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می کنند.)

متوکلین کسانی هستند که فقط و فقط خدا رو وکیل خودشون می گیرند.شده گاهی وقتها برای کاری یه وکیل خوب و زبده می گیری.دیگه خیالت راحته.دیگه سپردی به وکیل.خدا رو اینجوری وکیل خودمون بگیریم که او نِعمَ المُولی وَ نِعمَ الوَکیل است.

کسانی که به این درجه رسیدند محاله که شیطان بتونه در اونها رسوخ کنه.

دوم:کسانی که خیلی بد هستند.اصلا نیازی به شیطان ندارند.

اما گروهی که میان و میبُرند خَسِرَ الدُّنیا وَ الآخِره هستند.چون استعدادش رو داشتند که شیطان آمده سراغشون.اینها استعدادشون رو کور کردند.اگر مقاومت می کردند صد در صد شکوفا می شدند.مثلا شخص می گه قبلا یک ساعت نماز شب می خوندم با چه حال خوشی.الان ده دقیقه هم نمی تونم(این ده دقیقه که در سلسله قرار گرفته،نماز می خونه ،از اون یک ساعت خیلی بالاتره).باید شیطان رو مایوس کرد.

شیطان صد در صد با چه کسانی کار داره؟

شیطان میگه:لَأَقعُدَنَّکَ عَلی صِراطِکَ المُستَقیم.سر صراط می نشینم.شیطان به کسانی که در صراط هستند کار نداره.چون در صراط هیچ انحرافی نیست.با کسانی هم که خارج از صراط هستند کاری نداره.پس سر صراط می نشینه.اما راههای نفوذ شیطان:

1-نفس انسان:برخی خیلی اعتماد به نفس دارند.خیلی فکر می کنند می تونن تمام مشکلاتشون رو حل کنند.اینها خود ساخته اند.خوبه انسان اعتماد به خدا داشته باشه. باید خدا ساخته باشیم.پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند:خداوند است که مرا ادب می کنه.(نمی فرماید خودم، خودم رو می سازم)

خداوند در مورد حضرت موسی می فرماید:اون رو برای خودم پرورش اش دادم.

2-از طریق نزدیکان،پدر ،مادر،برادر،همسر،دوست.

عوامل انحراف رو که در تاریخ بررسی کنیم همیشه وجود یک فرد اینچنینی رو احساس می کنی.حتی در کنار پیامبر هم عمو شون ابو لهب بودند.

سوال:آیا شیطان به اذن خداوند این کارها رو انجام میده؟؟؟

باید این رو گفت که دو نوع اذن داریم.اذن تکوینی و اذن تشریعی.اذن اولی اذنی است که به همه داده می شود.در واقع هیچ امری بدون اذن خداوند انجام نمیشه.حتی برگ از درخت نمی افته مگر به اذن خداوند.همه با اذن تکوینی خداوند عمل می کنند.تا مهر و امضای غایی خداوند نباشه اتفاقی نمی افته.اذن تکوینی خداوند برای یک فرد ارزش محسوب نمی شه.کی و کجا ها اذن خداوند ارزش محسوب میشه؟در اذن تشریعی خداوند.مثل رسالت،نبوت.

اذن تشریعی اذنی است که خدا به ولی دستورش رو میده.اما اذن تکوینی خداوند در مسیر مشیت و اراده خداوند تحقق پیدا میکنه.در اذن تکوینی اراده انسان نقش داره که می تونه موافق با اذن خداوند و یا مغایر با اون باشه.

اذن تشریعی که به انبیا داده میشه اینطور بیان میشه که وظیفه ات هست که این کار رو انجام بدی.مثل مدیر مدرسه که به معلم میگه حتماً ریاضی درس بده نه دینی. البته این جبر نمیاره.برمیگرده به عوالم قبل که خودشان انتخاب کردند .اما در همان مثال معلم و مدیر اذن تکوینی به این شکل است که سعی کن خوش اخلاق باشی.اگر بودی موافق و اگر نبودی مخالف آن عمل کردی.در آنجا هم خود مدیر معلم رو برای درس دادن انتخاب کرد اما بد اخلاق بود.

بحث رو جلسه ی بعد ادامه می دیم انشاءالله...

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یا حق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 16 اردیبهشت 1391 ] [ 02:47 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :