تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

السلام علیک یا مولای یا بقیه الله

 

رجب،شعبا ن،رمضان سه ماه عرفانی

رجب ابتدای ماه خودسازی است.در مفاتیح هم اعمال از ماه رجب آغاز میشه. ماه پاکسازی است .استغفار و تطهیر.و بعد از آن شعبان،ماه آراستگی و عبودیت.

رجب ماه تخلیه است و کلید آن امامت و ولایت.می تونیم این پاکسازی رو از طریق امامت و ولایت داشته باشیم.

 

شعبان ماه حلیت است.آراستگی و زینت.رمز و کلید آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.به ایشان وصل بشیم.و تهذیب و تحلیه را از طریق ایشان انجام دهیم . همان وجودی که خداوند در مورد ایشان می فرماید انقدر بهت میدم تا راضی ات کنم . چه بسا بسیاری بخاطر شفاعت ایشان وارد بهشت میشن .

رمضان شهرالله . ماه خدا، ماه تجلی . آیت الله حسن زاده آملی می فرمایند از طریق ولایت و نبوت آمادگی ادراک رمضان و لیله القدر را پیدا میکنیم .

یکی از خصوصیات رجبیون تهذیب نفس است .رجبیون صمت و سکوت دارند . این اولین قدم برای جاری شدن حکمت است.یک سکوت بی اختیار.نه از مطالعه و درس و ...بلکه چشمه های حکمت گشوده میشه.نادیدنی ها رو می بینه.باتهذیب نفس وجودِ پر از چیزهای متفاوت رو تخلیه می کنه.در این صورت دریچه ی قلب باز میشه.در این زمان حکمت رو از بالا می گیره.

استغفار یعنی شستن و پاک کردن.دوری از گناه.ترک غیر خدا.از چه کسی استغفار می کنیم؟از الله.یعنی اسم جامع خدا.پس طلب استغفارمون هم اون جامعیت رو خواهد داشت.

با بدن کثیف پوشیدن بهترین لباس ،حتی لباس بهشتی هم فایده ای نداره.

شرایط دعا

از اولین شرایط استجابت دعا استغفار است.در روایت داریم کسی که بدون استغفار دعا کند دعایش مستجاب نمی شود.

دوم درک استغفار است.بفهمیم پیش خدا کم داریم.بفهمیم این رابطه بندگی محضه.توقع نداشته باشیم.رابطه بدهکاری است نه طلبکاری.استغفار باید با حضور قلب،با وجود پاک باشه.اگر وجود با آلودگی ها روییده نمی تونه طلب استغفاری بکنه که پذیرفته شده باشه.(دلیل روایت امیرالمومنین است).

حدیثی از امیرالمومنین نقل شده: شخصى درحضور حضرت على (ع)گفت: استغفراللّه. حضرت فرمود: مادرت به عزایت بنشیند. آیا مى دانى استغفار چیست؟(چون استغفارش به زبان تنها بود و دلش از حقیقت آن خالى بود) استغفار درجه بلند مقامان و صدرنشینان عالم اعلا است. در معناى استغفار شش چیز لازم است:

1.پشیمانى و حسرت از کردار گذشته.

2. عزم بر ترک آن براى همیشه.

3. ادا کردن حقوق مردم به طورى که هنگام مردن پاک باشد.

4. هر واجبى که ضایع کرده، جبران نمایید.

5. آن چه گوشت بدنش از حرام روئیده، با حزن بر آخرت آبش کند تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت نو در بدنش پیدا شود.

6. زحمت عبادت را به بدن خود بچشاند، چنان که خوشى و شیرینى گناه را چشانیده است. هرگاه این شش چیز در تو پیدا شود، آن گاه بگو: استغفراللّه.

برای پذیرش استغفار غذای پاک خیلی مهمه.

استغفار در دو بعد علمی و عملی است.

در بعد عملی اولین مرحله ی مهم استغفار خودشناسی است.در حدا اعتدال.به فرموده امیرالمومنین ببینه مِن أینَ؟فی أینَ؟إلی أینَ؟ببینه از کجا آمده؟در کجاست؟و به کجا میره؟اگر فکرمون این باشه که دل نبندیم و توشه ای جمع کنیم وببریم.دیگه دلبستگی ایجاد نمیشه.مثل این که می خوای بری مشهد.به یه جای خوش آب و هوا که میرسی توقف کنی.یادت بره که می خواستی بری مشهد.

بهترین راه خودشناسی اینه که انسان در برابر خدا خودش رو بشناسه.آیا آنچه که خواسته انجام داده؟اقرار به گناهان رمز و سِرِّش است.اینکه بنشینه در مقابل خدا گناهانش رو بگه.بعد با دید امید و رجا به لطف خدا نگاه کنه نه با دید مأیوسانه.همان خدایی که میفرماید:با تمام بدی هات هم دوست دارم.(حدیث قدسی)

بعد روانشناسی ذهنی کنه.انگیزه های پنهانی و عقده های روانی اونها رو پیدا و رفع کنه.

کیست این پنهان مرا در جان و تن                      کز زبان من همی گوید سخن

به غیر از معصومین بقیه تحت تاثیر پارازیت ها و بندها هستند.باید آن را رفع کند.مثلا در کودکی ضرباتی به روح وارد شده شناسایی و پاک کنیم.شیطان رو بشناسیم.مَِن شیطانی رو از بین ببریم.تسلط بر نفس مهم است.نفسمان دست خودمان باشه.به هر سمت و سویی نره.یکی از بزرگان می گفتند که نفست هرچیزی طلب کرددر اختیارش نگذار.یه وقتی هوس فالوده کردی به نفست بستنی بده.بستنی می خواد بهش فالوده بده.نفست چیزی می خواد بهش وعده بده.حالا امروز نه، فردا و پس فردا.

سعی کنیم یک شخصیتی بشیم. چند شخصیتی بودن نامطلوب است.گاهی می بینیم یک شخصیت خبیث و بی رحم با ظاهر خوب.

یاد گرفته چطور رفتار کنه به هدف برسه اما نتونسته ارتباط با خدا ایجاد کنه.

یا کسی واجب انجام نمی ده به فقیر کمک می کنه.

هرچقدر این اختلاف رو کم کنیم نزدیک شدیم.

حبّ نفس در معنای مثبت داشته باشیم.پارادوکس بزرگی در حبّ نفس وجود داره:حبّ نفس از یک جهت عامل بزرگی است که به کمال می رسونه.از طرفی بزرگترین عاملی است که مانع میشه.از طرفی اگه عاشق خودم باشم دوست دارم خودم رو به کمال برسونم.و از طرفی به خاطر عشق به خودم بدی هام رو نمی تونم ببینم.بزرگترین عامل خودشناسی حبّ نفس است.

مرحله بعد در خودسازی ارتباط با اولیای خداست.در عبادات یاد گرفتیم بین ما و خدا هیچ واسطه ای وجود نداره حتی امام زمان.و از طرفی در اطاعت بین ما و ولیّ هیچ واسطه ای وجود نداره حتی خدا.این در بعد نظری بود در بعد عملی از هر میلیون نفر یک نفر موفق می شن.اما مشکل بقیه چیست؟اینه که فقط مشکل خودمون رو مشکل می دونیم.تمام مشکل ها مال امام زمانه.باید به این برسیم.

در خودسازی مراحلی وجود داره:حق الله-حق النفس و حق الناس رو خواهیم داشت.

در ماه رجب خوبه در قنوت نماز وتر مون بخشی از دعای روز دوشنبه رو داشته باشیم:

اللهم إنی اسئلک ...تا...أن ترضیه عنی بما شئت.

باصطلاح اسلام شناس ها حق الناس بخشیده نمی شه حتی در مورد شهید.در عرفان ناب خداوند می تونه حق الناس رو هم ببخشه.چطور؟انقدر به طرف مقابل عطا می کنه تا اینکه راضی اش می کنه.

خواندن این دعا این توفیق رو ایجاد می کنه که حق الناس رو بتونه رفع کنه.

همینطور خوبه در رکعت دوم از نافله ی دوم شبمون (یعنی رکعت چهارم از یازده رکعت) این دعا رو بخونیم:

یا اللهُ یا رَحمنُ یا رَحیم،یا غَفورُ یا کَریم!اللّهُمَّ أستَغفِرُکَ وَ أتُوبُ إلَیک.اَللّهَمَّ صَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وَفِّقنی لِلتَّوبَۀِ وَ الإنابَۀ إلَیک.

هر گناهی ،هر گناهی باشه. اگر توفیق پیدا کنه که این دعا رو بخونه صد در صد انشاءالله توفیق پیدا می کنه که توبه اش پذیرفته بشه.

توبه نصوح

نصوح یعنی نصیحت کردن.یعنی نصیحت خیرخواهانه ای که کسی نسبت به شخص دیگه ای داره.به روایتی از امام صادق علیه السلام نصوح به شیری گفته میشه که از بدن مادر بیرون میاد و امکان بازگشتش نیست.توبه عبد ذلیلی است که هیچ راه چاره ای نداشته باشه.از نیاز مطلق سیم اش وصل میشه.

در زمان موسی علیه السلام قحطی ای شد.از بی آبی شدید موسی و قومش به بیابونی میرن و طلب باران می کنند اما بارانی نمیاد.قوم از موسی می پرسند که چی شد باران نیامد؟موسی علیه السلام می گن:خدواند می فرماید گناهکاری در بین شما هست که مانع استجابت دعاست باید از جمع شما بره.اون شخص گناهکار از ترس آبرو با حال درماندگی به خداوند رو می کنه و با حال زاری توبه می کنه.همان لحظه توبه اش پذیرفته میشه و باران نازل میشه.

زمانی که حس می کنیم هیچ کس دیگه ای نیست که به دادمان برسه.اون توبه، توبه حقیقی میشه.

همینطور گفته شده نصوح اسم شخصی است که می گن مثل اون شخص توبه کنید.

گفتیم رجب ماه تخلیه است.شعبان ماه تحلیه و آراستگی.در این ماه خودمون رو به صفات خوب آراسته می کنیم.خود رو به خوبی ها و فضایل زینت میدیم.تا این وجود آماده ی یک وجود خدایی شدن بشه.با یک بدن کثیف اگه یه شیشه هم ادوکلن استفاده کنی جلوه ی خوبی نداره.

و رمضان ماه تجلیه و جلوه گری.اینجا دیگه چشم میشه عین الله.دست میشه ید الله.گوش میشه اُذُن الله.وجود میشه آیینه ی تمام نمای حق.باید روح بر جسم حاکم بشه و جسم در نهایت ضعف قرار بگیره.هرچه جسم ضعیف تر حاکمیت روح بیشتر میشه.و این در رمضان است.حتی حلال خدا رو هم نخور.تحت تسلط روح قرار می گیریم.

در شوال یک استراحت و مقدمه ای برای ملاقات صورت می گیره.

میخواد وارد عالم خدا بشه.وارد قیامت بشه.

ذی القعده و ذی الحجه .در این ماه خلّت رو داریم.ذبح ابراهیم و چله موسوی رو داریم.همان چهل روز عبادت موسی در طور.خداوند به ایشان بیان و حکمت رو دادند.

همه مسیر رو طی می کنند.یکی جلوی در قرار می گیره و یکی میشه عند ملیک المقتدر.یکی هم میشه آن وجود ثارالله که سرش رو برای معشوق داده.

شرط است که در بساط معشوق            آن پای نهد که سر ندارد

نماز عشق دو رکعت است که وضوی آن را نشاید الّا به خون.

محرم وصفر،

در این دو ماه وضو می گیریم برای نماز عشق.محرم نتیجه ی شش ماه آمادگی است.حتّی کالعُرجون القدیم(شش ماه بندگی).

در هر وضو دو تا غسل و دوتا مسح داریم.معمولاً جاهایی که آلودگی اون بیشتر است رو می شوییم و جاهایی که خیلی کثیف نیست رو مسح می کنیم.

صورت و دست ها رو می شوییم چون از خدا اعراض کردند. با رو ،روی به دنیا آوردیم و با دست دنیا رو گرفتیم.لذا باید دست و صورت رو از دنیا بشوییم.یعنی توجه ها رو از بین ببریم و به خدا رو کنیم.

روشن فکران می گن اسلام با لا شروع میشه.گفتن نه به طاغوت بعد ...بلی به الله.

لا اله:در وضو هم همینطوره.مرحله اول شستن آلودگی ها و کثافات است.در این زمان توجه به خدا بیشتر میشه.در این مرحله یه مسح هم کفایت می کنه.در این صورت سر رو باید متوجه خدا کنیم.فکر رو باید خدایی کنیم.و بعد پاها رو به سمت خدا و خدایی کنیم.علت اینکه نمی تونیم به سمت خدا بریم اینه که توجه مون به خدا نیست.اگه نماز شبمون قضا میشه به خاطر اینه که در روز گناه داریم.

شخصی در خواب دید که مسح می کشه،اما جای مسح خشک می مونه. تعبیر اون رو از بزرگی می پرسه .اون شخص می گن:از دنیا دست شسته اما رو به خدا هم نکرده.این بیشتر برای افراد فقیری هست که چیزی ندارند که مرتکب گناهی بشن و امکان کناه براشون نیست.اگر ثروتمند بودند شاید به خدا رو نمی کردن.

مسح پا می کشیم و قدم ها رو آماده رفتن می کنیم.این کمالش در محرم هست.محرم تمام هستی و فرشته ها رو به تعجب وا داشته.وجودی که همه چیز حتی بهشت رو هم رها کرده.در ماههای قبل انسان مرحله ی بهشت رو طی می کنه اما اینجا مرحله ی عرشه.آنجاست که انسان انقدر محو خدا میشه که دیگه غیر خدا رو نمی بینه.اونقدر محو او که با او یکی میشه.خداوند خواسته همچین وجودی رو خلق کنه.وجودی که آینه ی تمام نمای خودش باشه.در او فقط وجود حق جلوه گری کنه.ظهور تامِ تجلی حق، در محرم است.

مثالش،مثال آهن و فولاد گداخته است.وقتی آهن می سوزه کم کم سردی رو ازش می گیریم(تخلیه).کم کم حرارت رو جذب می کنه وگرما از خودش بروز میده(تحلیه).انقدر گرم و گرم و گرم تر میشه که به مرحله ی گداختگی میرسه.گدازه میشه.دیگه آهن نیست.کوره ی آتیش می بینی.(تجلیه)دیگه فانی شده تو آتیش.آهن آیت عُظمی نار شده.وجود انسان کامل هم آیت الله العظمی میشه.یعنی در اون تجلی حق رو می بینی.انشالله که آیت الله های عُظمی مون اینطور باشند.مثل آهن که آیت عظمی است برای نار.

برای سنخیت با امام زمان برنامه ی شش ماه ی وضو(دوتا غسل،دوتا مسح)،ترک گناهان و استفغار(شستن دست و صورت)،توجه مون برای رفتن به این مهمانی رو داشته باشیم(مسح سر) و بعد قدم به این مهمانی بگذاریم(مسح پا) انشاءالله.مهمانی خاصی که از هرگونه اسمیت و منیت به دور باشه.

بحث بعدی رو جلسه ی بعد ادامه می دیم انشاءالله...

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یا حق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 6 خرداد 1391 ] [ 06:03 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :