تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

 

دوستان چهلمین جلسه هم تمام شد.انشاء الله که قدم کوچکی بوده باشه در جهت ظهور آقا امام زمان ارواحنا فداه.از این به بعد اگر خدا یاری کنه انشاالله مطالب جالب رو در این بلاگ قرار میدیم.دست حق به همراهتان.

عوالم وجود:حوالم پنجگانه

 

عالم اول:عالم "هو":عالم غیب مطلق است.صورت علمی اشیاء در نزد حضرت حق است.

اعیان ثابته ی حضرت علمی.عالمی که از آن هیچی نمی دانیم.زمان و مکان ندارد.

عالم دوم:عالم لاهوت،فوق جبروت،مجرد از همه چیز،زمان و مکان ندارد.

عالم سوم:جبروت.عالم عقل.مجرد از ماده و زمان و مکان.

در این عالم شکل و صورت و ابعاد نداریم.

عالم چهارم:عالم ملکوت.شکل وصورت دارد اما ماده ندارد.مجرد از جرم است.

عالم پنجم:عالم انسان کامل.مستجمع همه ی عوالم قبلی است.در واقع چون جمع شده ی عوالم قبل است،یک عالم نام گرفته.طبق فرمایش امیرالمومنین که فرموده اند:"تو می پنداری که یک موجود کوچک هستی؟در حالی که تمام عوالم اکبر در تو پیچیده است."

یک حقیقت رو در نظر بگیرید.در هر عالم که میاد واقعیت هایی از اون عالم رو می گیره.با توجه به اون سنخیت با آن پیدا میکنه.

انسانی که از این عوالم عبور کرده و آمده ،حتما سنخیتی با این عوالم داشته ،عبور کرده آمده تا این عالم و قرار است که دوباره برگردد.

پس می توانیم این ارتباط رو دوباره ایجاد کنیم.اما برای ارتباط با این عوالم نیاز به مقدماتی در وجود ما هست.

به عنوان مثال وقتی یک گل رو می بینیم و از آن لذت می بریم.چی میشه که اون رو می فهمیم؟ یک شکل وصورت ملکوتی داره که با وجود ملکوتی من ارتباط برقرار میکنه.سنخیتی بین ما و آن گل وجود داره.در واقع ارتباط ما با صورت ملکوتی آن گل است.

در انسان کامل تمام عوالم وجود داره وبا اونها سنخیت داره.

مقدمه ی درک عالم ملک حواس ظاهری ماست.مثل گوش برای شنیدن و چشم برای دیدن.پس با این حواس ظاهری می تونم وجود مادی و ملکی یک چیز رو درک کنم.به این ترتیب یک گل رو می تونم صورت ملکوتی اش رو در ک کنم،قوه ی تخیلی در من وجود داره که می تونم ملکوت این شی و ملکوت عالم رو درک کنم.مثل وقتی که یک کوه رو تصور می کنی.اونچه که تصور کردی جرم نداره،فقط تصور توست.یا وقتی دریا رو تو ذهن خودت تصور می کنی،خیس نمی شی چون ماده نداره.همه ی اینها صورت ملکوتی اشیا هستند.

 بنابراین حواس باطنی و خیال هم می تونه صورت ملکوتی اشیا و حوادث را درک کنه.علت درک وجود ولکوتی هم سنخیت ما با ملکوت است.

مثلا اگر انسان بخواد وارد عالم برزخ بشه،در صورتی که وجود او وجودی مادی باشد؛باید عالم ماده را طی کنه تا بتونه وارد این عالم بشه.اما اگر انسان در همین عالم ماده مجرد شود،در همین عالم از طریق برزخ وجود خودش برزخ آنها را می بینه.

به همین شکل اگر انسان بر روی بعُدی کار کنه،می تونه ارتباط برقرار کنه.مثلا روی خیالش کار کنه و با عالم خیال حقیقی ارتباط برقرار کنه.(می تونه رویای صادقه رو تجربه کنه)

تمام صفات، به صورت بالقوه در وجود انسان هست. عالم ذر و صراط و ... ! انسان می تونه به قبل و بعد بره و اونها رو تغییر بده.هو الاول والآخر بودن،کن فیکونی که خداوند دارد همه و همه در وجود ما هم  هست.

ارتباط با همه ی این عوالم به خاطر مقدماتی است که در وجود ماست.حالا اگر این مقدمات و سنخیت ها از بین بره یا کمرنگ و کم بشه،امکان ارتباط هم کمتر میشه.مثلا کسی که مادی میشه خیلی پولکی میشه.

همینطور مرده ای هم که از این دنیا میره چشم و گوشی برای دیدن و شنیدن نداره.حواس ظاهری او از کار افتاده و ما را نمی تونه ببینه،اونچه که از ما می بینه ملکوت ماست.او ملکوت ما رو می بینه.

در معراج هم می دونیم که تا جبروت جبرییل همراه پیامبر بود اما بالاتر از اون رو نمی تونست بره.چون مقام جبرییل ملکوت است پس با جبروت و بالاتر از اون سنخیت نداره و بالاتر نمی تونه بره.اما چطور میشه که پیامبر صلی الله علیه و آله بالاتر هم میرند؟چون ایشان سنخیت پیدا کردن با اون عوالم .وجود نازنینشان اون عوالم رو در خودش داره.

در ارتباط با امام زمان علیه السلام هم اینگونه است.اگر از نظر مادی و جسمی باشه،می تونیم به صورت مادی با ایشان ارتباط برقرار کنیم.اما اگر یه کم بیشتر کار کنیم می توینم تو تخیل با حضرت یکی بشیم.اگر یه کم قوی تر کار کنیم می تونیم با عقل ایشون یکی بشیم.کمی بالاتر می تونیم با ذات،با حقیقت وجودی ایشان ارتباط برقرار کنیم. اگر روی ابعاد دیگر کار کنیم از طریق عوالم دیگر با ایشان ارتباط برقرار می کنیم.نهایت این ارتباط فواد به فواد است.انسان کامل انسانی است که با موجود ملکوتی ،ملکوتی باشه و با مُلکی نیز مُلکی.مانند پیامبر صلی الله علیه وآله که وقتی با کودکان بازی می کردند مثل خود اونها می شدند.

تمام عوالم وجود در عالم ملک پیچیده است اما برعکس آن نیست.

سوال:چطور در عالم ملک همه چیز پیچیده است.به نظر میاد محدودتر باشه؟

پاسخ اینه که یک حقیقت که از بالا میاد و در هر جا شکل و صورت و هیبت اون رو می گیره.از وحدت به تکثر میرسهتکثر دراین عالم دلیل بر عظمت نیست. به همین خاطر هست که عالم ملک عالم تزاحم است.خوبی و بدی ،همه چیز در اون پیدا میشه. این دلیل بر ارزش و اهمیت نیست. تنزل یافته است،

هر عالم ،عالم قبل رو در خودش داره.جبرییل هم بالاتر نمی تونه بره اما به عالم ملک میاد.یعنی عوالم دیگر در عالم ملک هست و سنخیت با عوالم دیگر علت درک و سیر در اونهاست.

آیا خدا در این عالم هست؟همه ی عوالم در این عالم هست،پس خدا هم هست.امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند من قبل شی،بعد شی و همراه اون خدا رو می بینم.

آیا فرشتگان به این عالم بیان؟بله، تمثل می یابند.دارای وجود مادی میشن.

لطفا اگه سوالی راجع به مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید...

یا حق...

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا و لِوالِدَی والِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ اعفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ اقضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 27 خرداد 1391 ] [ 05:30 ق.ظ ] [ راهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :