تبلیغات
راه عشق

راه عشق
عرفان ناب اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ





به نام خدا

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

برای رسیدن به هدف راههای مختلفی وجود داره : یک استاد برای اینکه یاد بده 2+2 چند میشه دو راه وجود داره یکی.همان ابتدا  بگه  4=2+2 . یک راه سریع هست و  شناخت کلی میده.

دوم. 2+2≠1و2و...5و.....یعنی بگه 1نمیشه،دو نمیشه،... پنج نمیشه....تاخود شاگرد بفهمد جواب چنده . ما برای فهم و یادگیری راه اول را انتخاب میکنیم کل را یاد میگیریم حالا هر سوالی بدهند میتوانیم حل کنیم .

ارتباط ما با خداوند و ولی خدا :

سوال: آیا نمیشه با خدا بدون واسطه ارتباط برقرار کرد؟ مگه نمیگه که نحن اقرب الیه من حبل الورید ؟ بین ما و خدا کجاها وجود هرگونه واسطه ای میشه حرام . کجاها واسطه و فاصله بین انسان و خدا میشه واجب ؟ کجاها واجبه که واسطه استفاده کنیم و کجاها حرامه ؟

جواب:درکل رابطه ما با خدا از سه مورد پرستش -کمک(استعانت) واطاعت خارج نیست .درواقع عبادت انسان از خدا سه مقام دارد : پرستش -کمک- اطاعت

مقام اول : عبادت در مقام پرستش.در عبادت به معنی مناجات ،راز نیاز ، عشق ، ذکر ،تضرع وگریه و زاری بین انسان و خداوند هیچ حجاب و واسطه ای نباید وجود داشته باشه. هیچ وجودی حتی وجود امام زمان ارواحنا فداه نباید در این بین وجود داشته باشد . یک سالک باید در این مرحله طوری فکر کنه که دنیا برای او خلق شده و فقط انسان وجود داره و خدا . در این مکتب ظالم ترین انسان ها میتوانند با خدا ارتباط برقرار بکنند برخلاف مکتب مسیحی که میگویند گناهکار باید اول برود و مسیح آنها را پاک کند سپس با خدا ارتباط برقرار کند .پس اگر در نماز و قنوت و سجده یادی از ائمه و بزرگترینها بکنیم گناه است .در مرحله عبادت، در مقام پرستش باید ایاک نعبد و ایاک نستعین باشیم .اینکه در سجده بگوییم یا فاطمه اغیثینی برای افراد عادی نیست افراد عادی حق ندارند از این اذکار استفاده بکنند.

سجده در ضریح امامان معصوم : اگر سجده شکر از خدا باشه که شکر که زیارت را نصیبم کردی مطلوبست اما اگر سجده به اهل بیت از این باب که سجده ی فرشتگان به اهل بیت علیهم السلام بود؛باشد حرام است

سجده در ظاهر به ائمه حرام ولی در برابر اطاعت از ایشان مطیع محض امام هستیم

ظاهری : فقط خدا

سجده {

باطنی : ولایت

مقام دوم: به معنی درخواست ، دعا و استمداد باز از هیچ احدی غیر حق ، حتی معصومین نه تنها درخواست نمیکنیم بلکه از ایشان استمداد هم نمی خواهیم "ایاک نعبد و ایاک نستعین "

در این مقام از هیچکس جز خدا طلب یاری نمیتوانیم بکنیم خصوصا با قید استقلال به ذات یعنی از خود شخص امام بخواهیم ومثلا بگوییم امام رضا بچمو شفا بده این غلط است بوی شرک میدهد درستش اینکه از معصومن میخواهیم که خدا از طریق آنها به ما کمک برساند

داستان : استادِ استادم در جایی تو کویر می رفتند راه را گم کردند یک شخص را در راه دیدند سوار کردند شخص گفت اگر شما نبودید من مرده بودم.داستانی که برای خیلی از ما ها اتفاق می افته و خیلی عادی از کنارش رد میشیم. این حرف بوی شرک میده باید بگوییم که "خدا رو شاکرم تو بنده خوب را واسطه ی کمک به من قرار داد"

نحوه تشکر ما بسته به درون ماست هرچه قویتر باشه تشکرها متفاوت تر .آنها وسیله اند ، رابطه فیض هستند یعنی آنها باب و واسطه ی فیض هستند

مقام سوم : عبادت به معنی اطاعت

در بحث اطاعت از خدا ،در بحث کسب رضایت خدا هر کسی میخواهی باش ،بالاترین شخصیتی که فکر میکنیم بدون اطاعت ولی نمیتواند اطاعت خدا را انجام بده اطاعت خداوند و جلب رضایت او فقط از طریق او امکان داره.

چون خداوند احکامش را از طریق ولی به انسان رسانده ،پس جهت رضایت خداوند باید اطاعت ولی را داشته باشیم اینجا برای ما خدا معنی ندارد اطاعت از خدا معنی نداره بلکه هرچی هست اطاعت از ولی هست.اطاعت از خدا بدون اطاعت از ولی معنا و مفهوم نداره وقتی خدا میگه اگر میخوای من از تو راضی باشم ولی من باید از تو راضی باشه "نقش ولی الله میشه باب الله"

بزرگترین نیاز انسان ،نیاز به ولی است یعنی اگر گفتند نماز بخون ، روزه بگیر ، خمس بده ، طواف کعبه و....... هدف اینه که به این برسیم که باید از ولی اطاعت کنیم. "هدف کل خلقت عبادت نیست، اطاعت است"

اطاعت از خدا چگونه بکنیم وقتی خدا را نمیدونیم ، نمیشناسیم. وقتی از سنخ او نیستیم باید از ولی خداوند اطاعت کنیم پس هیچ راهی غیر از اطاعت از ولی خداوند نداریم .هدف اینه که به خدا برسیم.پس باید خدا رو اطاعت کنیم.چه جوری خدا رو اطاعت کنیم؟با اطاعت از ولی.

چرا نمیتونیم مستقیما با خدا ارتباط طاعتی داشته باشیم نیاز به ولی داریم ؟چون از خداوند کوچکترین شناختی نداریم .ملاصدرا می گه:"هیچ اسم و رسمی از آن وجود نداره"پس نیاز به واسطه داریم برای شناخت . اون واسطه رو هم باید خود خداوند به او ولایت داده باشد و خلیفه خود کرده باشد. ما خودمان نمیتونیم خدا را بشناسیم چون اصلا ازسنخ او نیستیم رابطه ی ما با خداوند رابطه ی یک شیء است با سایه اش .نه رابطه یک قطره با اقیانوس .

ما برای دیدن نور خورشید از یک وسیله استفاده میکنیم .چون نور خورشید با چشم انسان سنخیتی نداره(نور زیاد چشم رو اذیت میکنه).رابطه خداوند با انسان هم مثل رابطه نور خورشید با چشم است. باید از یک واسطه استفاده کنیم.اون هم اهل بیت علیهم السلام هستند.اما رابطه خود اهل بیت هم با خداوند رابطه نم و یم (قطره و اقیانوس)نیست بلکه رابطه شی و سایه اش است.پس ما با ائمه چه فرقی می کنیم؟جواب اینه که در مورد مثال نور خورشید و چشم هم وقتی با اون وسیله نور خورشید رو دیدم،اون وسیله هم از سنخ خورشید،از سنخ نور نبود.اما این قابلیت و استعداد رو داشت که نور خورشید رو نشان بده مثل آینه شفاف.پس خداوند خودش این قابلیت واسطه گری رو به ایشان داده(بجهت اول خلق بودنشان) .

پس در اطاعت غیر ولی خدا را شریک نمیکنیم نه اینکه خدا وجود ندارد یعنی اطاعت و رضایت خداوند با اطاعت و رضایت ولی خدا حاصل میشه.بدون اذن ولی یک لیوان آب هم نمیتوانیم بخوریم.(باید این گونه باشیم نه این که هرچ اتفاق می افتد ولی خواسته) هیچ کاری نمیتوانیم انجام بدیم اگر ولی نخواهد.

اینجا برخی فکر می کنند که ما هل بیت علیهم السلام را بالا بردیم و به جای خدا نشاندیم.و در مقام پرستش که گفتیم هیچ واسطه ای نباید وجود داشته باشد ولی رو قبول نداریم.

درمقام اهل بیت نباید شک و شرک داشته باشیم.شرک که از حب به اهل بت حاصل میشه و شک به مقام اهل بیت از جهل حاصل میشه چون نمیدونیم که کی هستند آنقدر آنها را پایین می آوریم اینها همه شرک و شک در مقام ایشان است

اطاعت خدا غیر از عبادت خداست اطاعت خدا در تجلی ولی است از خدا اطاعت نداریم از ولی خدا اطاعت داریم اطاعت خدا را نمیتوینم داشته باشیم مگر از تجلی خدا وتا زمانیکه 313 نفر که اطاعت مطلق ا ز ولی داشته باشند؛نباشند ظهور نخواهیم داشت.

لطفا اگر سوالی درباره مطالب دارید اون رو در قسمت نظرات بگذارید.

اللّهم صَلی عَلی مُحمَّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ و عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَاجعَلنا مِن خَیرِ أنصارِه وَ أعوانِه و المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ أیِّد وَ احفَظ قائِدَنا و عُلَمائِنَا الرَّبّانیین وَ اجعَلنا مِنهُم وَ اغفِرلَنا وَ لِوالِدَینا وَ لِمَن وَجَبَ حَقَّهُ عَلَینا وَ ارحَمنا وَ عافِنا وَ عفُ عَنّا وَ أصلِح اُمورِنا وَ قضِ حَوائِجِنا وَ تَفَضَّل عَلَینا فِی الدُّنیا وَ الآخِرَه وَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ عِترَتهِ الطّاهِرَه.

التماس دعا




[ شنبه 26 شهریور 1390 ] [ 07:04 ق.ظ ] [ راهی ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با استعانت از حضرت ولیعصر ارواحنا فداه

حدیث را شنیده ای؟حدیث قدسی را می گویم.همان که خداوند به بنده اش خطاب می کند که:

ای فرزند آدم!

من بی نیازی هستم كه نیازمند نمی شوم ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن؛

تا تو را انچنان بی نیاز كنم كه نیازمند نشوی

ای فرزند آدم!

من زنده ای هستم كه نمی میرم ، مرا در انچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را زندگی جاویدان بخشم

ای فرزند آدم!

من به هر چه میگویم "باش",پس میشود ، مرا در آنچه به تو امر كرده ام اطاعت كن

تا تو را آنگونه قرار دهم كه به هر چه بگویی باش بشود

وآنجاست که وجود بنده تجلی گر حق می شود...
بی مقدمه بگویم می خواهیم در مسیر عرفان ناب و در کوچه هایی که از یاد خداوند و نام اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عطرآگین گشته قدم برداریم.می خواهیم به یاری پروردگار نور الهی را از فواد به عقل و روح و نفس و... و بالاخره به جسم بتابانیم.حجاب ها و پرده ها را کنار بزنیم و اولئک المقربون شویم.همان ها که حضرت حق آنها را السابقون السابقون خوانده...
فقط باید اولین قدم را تو برداری،پروردگاربه باقی قدمهایت حواسش خواهد بود.
اگر می خواهید در این مسیر سیر و سلوک هم قدم یکدیگر شویم پس بسم الله...
در بلاگ راه عشق مطالبی خواهیم نوشت که اگر خداوند یاری کند.مطمئناً هرجلسه که بگذرد همه ما بزرگتر میشویم.وخدا کند،خدا کند که روزی شود که چشم و گوش ما چشم و گوش پروردگار شود و آنوقت چه زیباست در آستان جانان جان سپردن.
این یک دعوتنامه است به تمامی دوستانی که می خواهند یک عرفان حقیقی را بشناسند.پس گوش به زنگ مطالب هر هفته باشید...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :